Data publikacji: 2017-07-12

Scania zmodernizowała silnik V8

Scania modernizuje swoje silniki. Zmiany wprowadzono też w słynnej jednostce napędowej - V8.

Nowa generacja silnika V8 wykorzystuje ten sam blok oraz ogólną konstrukcję, co poprzednia. Silnik, w zależności od wersji, rozwija moc 520, 580, 650 lub 730 KM. Z istotnych zmian warto wymienić wprowadzenie turbosprężarki o stałej geometrii (za wyjątkiem wersji 730 KM) oraz utylizację spalin za pomocą systemu SCR, ale za wyjątkiem wersji 730 KM, w której zastosowano dodatkowo system EGR. Wprowadzono nowy układ wtryskowy, a maksymalne ciśnienie wynosi 1800 barów. Ponadto zmieniono: głowice, tłoki, sworznie tłokowe, wał korbowy i skrzynię korbową. Wiele części jest zamiennych z rzędowymi silnikami Scanii.

Wersja o mocy 520 KM pracuje w cyklu Millera, co zdaniem Scanii ma ułatwić oczyszczanie spalin. Odpowiednio ukształtowane krzywki wałka rozrządu sprawiają, że podczas suwu sprężania zawory dolotowe są otwarte nieco dłużej niż zwykle. Dzięki temu do cylindrów dostaje się mniej powietrza. Temperatura spalin rośnie, co poprawia warunki pracy katalizatora SCR. Silnik spalinowy, pracując w cyklu Millera, ma nieco wyższą sprawność, więc zużywa mniej paliwa. W celu oszczędności paliwa obiegiem oleju silnikowego steruje termostat, a sprężarka powietrza jest okresowo wyłączana z pracy.

Wprowadzenie cyklu Millera do silników ciężarówek jest oryginalnym posunięciem. Ciekawe, czy inni producenci pójdą w ślady Scanii.