Data publikacji: 2017-05-18

Rynek samochodów ciężarowych w kwietniu

W kwietniu sprzedano mniej nowych samochodów ciężarowych o DMC pow. 16 t niż w marcu. Czy to nasycenie rynku?

Specjaliści z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przekonują, że to uspokojenie rynku po wysokim wyniku z poprzedniego miesiąca na zamknięcie I kwartału. W kwietniu sprowadzono też do Polski 2 241 używanych samochodów ciężarowych, ale ich liczba spada (-20,9 r/r; -19,8% m/m).

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5 t

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w kwietniu zarejestrowano 2 056 szt. i jest to mniej o 12,1% (-283 szt.) niż w analogicznym miesiącu ub.r. Spadek wygenerowały ciągniki siodłowe. Ich rejestracje wyniosły 1 527 szt. (-16,3% r/r). Najwięcej ciągników zarejestrowała Scania (355 szt.) i jako jedyna ustrzegła się spadku, a wypracowała w ostatnim miesiącu 8,6% wzrost. Za nią znalazł się DAF (352 szt.; -4,9%) i Mercedes-Benz (241 szt.; -24,2%). W grupie skompletowanych podwozi (razem z zabudowami specjalnymi) pow. 3,5 t liderem w kwietniu było Iveco z liczbą 95 rejestracji wobec 108 szt. (-12%) odnotowanych rok wcześniej. Drugie miejsce zajął MAN (94 szt. wobec 105 rok wcześniej), a za nim Mercedes-Benz (88 szt. wobec 75 szt.; +17,3%).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t objęły w kwietniu 1 880 szt. i w porównaniu do marca (-23,1%), jak i do sytuacji sprzed roku (-11,9%) oznacza to wysoki spadek. Pierwsze miejsca zajęły: Scania (435 szt.) i DAF (426 szt.). Dopiero dalej są: Mercedes-Benz (303 szt.), MAN (282 szt.) i Volvo (276 szt.).

Od początku roku zarejestrowano 8 296 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t, a skumulowany spadek pogłębił się do 3,9% w skali roku. W całej grupie znalazło się 6 577 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się w porównywalnym okresie w ub.r. o 410 szt. (-5,9%). Przybyło też w tym samym czasie 1 719 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+4,2%; +70 szt.).

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku roku najwięcej pojazdów wydał DAF - 1 777 szt. Jako jedyny w pierwszej piątce utrzymał wzrost w skali roku (+5,3%). Następna jest Scania, która zmniejszyła w skali roku liczbę wydań o 8,1% i zarejestrowała 1 528 szt. Za nią, bez zmiany, MAN – 1 340 szt. (-6,7%). Jeden tys. szt. przekroczyły też Volvo (1 266 szt.; -2,9%) na czwartym miejscu i na piątym Mercedes-Benz (1 170 szt.; -4,9%).

Firmy rejestrujące na regon objęły 88,6% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 75,2% rynku.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t po kwietniu kolejność w ogólnym rankingu jest taka sama, jak przed rokiem – pierwszy DAF z 5% wzrostem (1 754 szt.), druga Scania (1 528 szt.) mimo spadku o 8,1%. Dalej, również ze spadkiem, Volvo (1266 szt.) i MAN (1205 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes-Benz (1 055; -7,4%). Na szóstym miejscu jest Iveco (447 szt. +20,2%), który wyprzedził Renault (429 szt., -23,9%). Tak więc w grupie pojazdów najcięższych tylko DAF i Iveco zanotowały wzrost sprzedaży, a sprzedaż pozostałych marek spadła.