Data publikacji: 2017-09-29

Rynek autobusów w sierpniu

Sierpień to kolejny miesiąc spadku importu używanych autobusów i wzrost sprzedaży nowych – podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK.

W sierpniu odnotowano 395 rejestracji sprowadzanych autobusów. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 37 szt. niższy (-8,6%). Skumulowany wynik za 8 miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zostały zarejestrowane 2223 sprowadzane zza granicy używane autobusy, czyli o 188 szt. mniej niż przed rokiem (-7,8%).

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 - z normą Euro II (8%).

Analiza według poszczególnych segmentów po 8 miesiącach roku:

- autobusy turystyczne - najważniejszy segment dla autobusów używanych. Od początku 2017 r. zarejestrowano 707 pojazdów, czyli o 56 szt. więcej niż przed rokiem (+8,6%),
- autobusy międzymiastowe – to kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono 698 autobusów, czyli o 118 szt. (-14,5%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy MINI – sprowadzono 461 szt., czyli o 170 szt. (-26,9%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy miejskie – sprowadzono 268 szt. (+62 szt. / +30,4%).

Wyniki za 8 miesięcy potwierdzają, że marka Mercedes-Benz jest liderem na rynku autobusów używanych. W tym roku zarejestrowano łącznie 634 szt. (-124 szt. / -16,4%) używanych pojazdów tej marki. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 239 szt., gdzie marka ma 51,8% udziału. To efekt popytu na Sprintera czy Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są z tyłu, zajmując odpowiednio 18,7%, 11,5% i 7,2% w tej części rynku.

Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 26,8% (187) szt.), gdzie sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro;
- turystycznym z udziałem 16,8% (119 szt.) i modelami Tourismo czy Tourino;
- miejskim z udziałem 25,7% (69 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele O405 czy nowsze Citaro.

Na drugim miejscu jest Setra, która od początku roku odnotowała 268 rejestracji używanych autobusów, czyli o 22 szt. więcej niż przed rokiem (+8,9%). Setra zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (122 szt.), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (113 szt.). Najczęściej sprowadzane konstrukcje Setry to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest trzecie miejsce marki Iveco. W ciągu 8 miesięcy włoski producent odnotował 204 rejestracje (+15 szt. / +7,9%). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (86 szt.), turystycznej (43 szt.) i międzymiastowej (69 szt.).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – VDL i MAN. Firma VDL zamknęła okres styczeń-sierpień z dobrym wynikiem 168 szt. (+27 szt. / +19,1%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie zajmuje trzecią pozycję (102 szt.). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie MAN, który zajął w rankingu 5. miejsce z  wynikiem 158 pojazdów (-16 szt. / -9,2%), z czego prawie tyle samo zarejestrowanych zostało jako autobusy miejskie (55 szt.), jak i turystyczne (58 szt.).

Autobusy nowe

Po ośmiu miesiącach w Polsce zarejestrowanych zostało 1560 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 229 szt. więcej niż przed rokiem (+17,2%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest cały czas kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 725 szt. (+195 szt. /+36,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie sprzedaż, są autobusy turystyczne z wynikiem aż 358 rejestracji (+36 szt. / +11,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 432 egzemplarze (-9 szt. / -2,0%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 45 rejestracji od początku roku.

Liderem autobusowego rynku powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (723 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 529 pojazdów tej marki. Pozostałe autobusy pochodziły z segmentu miejskiego (42 szt.), turystycznego (139 szt.) i międzymiastowego (13 szt.). Drugie miejsce zajmuje Solaris, który w ciągu ośmiu miesięcy sprzedał w Polsce 312 autobusów miejskich i trzy międzymiastowe. O sile segmentu minibusów świadczy trzecia pozycja marki Ford (131 szt.), dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita.