Data publikacji: 2017-06-21

Rynek autobusów w maju

Doczekaliśmy czasów, gdy spada import autobusów używanych i rośnie sprzedaż nowych – informują Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK.

Maj to kolejny miesiąc spadku sprzedaży używanych autobusów w Polsce. W piątym miesiącu roku odnotowano 273 rejestracje sprowadzanych autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298 szt.) i jednocześnie o 24 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-8,1%). W maju spadki rejestracji odnotowano w dwóch kategoriach: MINI (-25 szt. / -34,7%) oraz międzymiastowej (-9 szt. / -10,8%). Natomiast maj był kolejnym dobrym miesiącem pod względem sprzedaży nowych autobusów – zarejestrowano ich 164 szt.


Autobusy używane

Od początku roku zarejestrowano 1393 szt. używanych autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż przed rokiem (-5,6%). Motorami napędowym rynku w tym roku są kategoria turystyczna i międzymiastowa.

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34,5%).Trzecią – starsze, z lat 1996-1999, z normą Euro II (8,2%).

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych kategorii:
- turystyczne - po pięciu miesiącach najważniejszy segment dla autobusów używanych, gdzie rejestruje się stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku zarejestrowano 514 pojazdów, o 28 szt. więcej niż przed rokiem (+5,8%),
- międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku roku sprowadzono 401 autobusów, o 11 szt. (-2,7%) mniej niż przed rokiem,
- MINI – od początku roku sprowadzono 281 szt. używanych minibusów, czyli o 95 szt. (-25,3%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane,
- miejskie – od początku roku zarejestrowano 135 szt. (+6 szt. / +4,7%), segment ten należy do najsłabszych na wtórnym rynku, obok pojazdów szkolnych.

Po 5 miesiącach Mercedes-Benz, podobnie jak przed rokiem, jest liderem na rynku autobusów używanych. W tym roku zarejestrowano łącznie 400 szt. (-49 szt. / -10,9%) używanych pojazdów tego producenta. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 138 szt., w której marka ma 49,1% udziału. To efekt dużego popytu na Sprintery i Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są z tyłu, zajmując odpowiednio 21,7%, 11,4% i 6,0% w tej części rynku.

Mercedes jest również liderem w segmentach:
- międzymiastowym (118 szt.), gdzie sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro;
- turystycznym (97 szt.), przewoźnicy sprowadzają głównie Tourismo czy Tourino.

W segmencie miejskim (33 szt.) Mercedes zajmuje drugą pozycję, a jego modele cieszące się największym powodzeniem to O405 i nowsze Citaro.

Drugą pozycję wypracowała Setra, która odnotowała 159 rejestracji używanych autobusów, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+0,6%). Setra zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (66 szt.) i w kategorii pojazdów turystycznych (75 szt.). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne: S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90. autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki. W ciągu pięciu miesięcy Iveco odnotował 134 rejestracje (+13 szt. / +10,7%). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (61 szt.), międzymiastowej (36 szt.) i turystycznej (34 szt.).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL.

Autobusy nowe

Od początku roku zarejestrowano 936 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 153 szt. więcej niż przed rokiem (+19,5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest kategoria MINI, w której zarejestrowano 443 szt. (+138 szt. / +45,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie sprzedaż, są autobusy turystyczne z wynikiem aż 285 rejestracji (+28 szt. / +10,9%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 171 szt. (-14 szt. / -14,1%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 37 rejestracji od początku roku. Jak na razie to najsłabsze ogniwo naszego rynku.

Od początku roku zdecydowanym liderem rynku jest Mercedes-Benz (501 szt.), który swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), w której zarejestrowano 325 pojazdów. Drugie miejsce zajmuje Solaris, który w ciągu pięciu miesięcy sprzedał 107 autobusów – w zdecydowanej większości w wersji miejskiej (104 szt.) oraz 3 sztuki w wersji międzymiastowej. To o 33 szt. mniej niż przed rokiem (-23,6%).