Data publikacji: 2017-05-25

Rynek autobusów w kwietniu

Jak podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK, w kwietniu liczba rejestracji używanych autobusów spadła, a nowych – wzrosła.

Autobusy używane

W kwietniu zarejestrowano 292 szt. używanych autobusów, czyli o 82 szt. mniej niż rok temu (-22,0%). To kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów. W ciągu czterech miesięcy sprowadzono 1120 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej. Motorem napędowym rynku po czterech miesiącach jest kategoria turystyczna, a kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe.

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%), trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (7,8%).

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów od początku roku:
- autobusy turystyczne - najważniejszy segment dla autobusów używanych; zarejestrowano 403 pojazdy, o 13 szt. więcej niż przed rokiem,
- autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego; sprowadzono 327 autobusów, czyli o 2 szt. mniej niż przed rokiem,
- autobusy MINI – sprowadzono 234 szt., czyli o 70 szt. mniej niż przed rokiem,
- autobusy miejskie – sprowadzono 101 szt. (+4 szt.).

Liderem rynku jest Mercedes-Benz. W tym roku zarejestrowano 329 szt. (-8,6%) używanych pojazdów tego producenta. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 119 szt., w której marka ma 50,8% udziału. To efekt dużego popytu na Sprintera czy Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są z tyłu. Mercedes jest również liderem w segmentach: międzymiastowym (94 szt.), w którym sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro; turystycznym (77 szt.) – modele Tourismo i Tourino; miejskim (25 szt.), w którym największym powodzeniem cieszą się modele: O405 i Citaro.

W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, zdecydowanie wyprzedzając odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 139 rejestracji używanych autobusów, czyli o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+8,6%). Setra zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (61 szt.) i w kategorii pojazdów turystycznych (62 szt.). Najczęściej sprowadzane konstrukcje Setry to turystyczne modele: S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. W ciągu czterech miesięcy włoski producent odnotował 94 rejestracje (-4 szt.): m.in. MINI (44 szt.), turystyczne (22 szt.) i międzymiastowe (26 szt.).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła cztery miesiące br. z dobrym wynikiem 84 szt. (+16 szt.) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, w którym aktualnie zajmuje trzecią pozycję. Nieco niższy wynik osiągnął MAN, który zajął w rankingu piąte miejsce z wynikiem 71 pojazdów (-4 szt./-5,3%).

Autobusy nowe

W kwietniu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 222 nowe autobusy – w tym jeden o DMC poniżej 3,5 t. W okresie styczeń - kwiecień w Polsce zarejestrowanych zostało 772 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 108 szt. więcej niż przed rokiem (+16,3%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po czterech miesiącach jest kategoria MINI, w której zostało zarejestrowanych 352 szt. pojazdów (+118 szt.). Kolejnym segmentem, który ciągnie sprzedaż, są autobusy turystyczne z wynikiem aż 247 rejestracji (+28 szt.). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, w przypadku których skumulowany wynik wynosi 144 egzemplarze (-41 szt.). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 29 rejestracji od początku roku.

Od stycznia do kwietnia 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku powyżej 3,5 t została marka Mercedes-Benz (417 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), w której zarejestrowano 260 pojazdów. Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu czterech miesięcy sprzedał w Polsce 88 autobusów – 87 w wersji miejskiej i 1 międzymiastowy, wszystkie powyżej 8 t DMC. Na trzecim miejscu jest Ford (69 szt.), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnym graczem w kategorii MINI.