Data publikacji: 2017-05-11

Rynek autobusów po I kwartale

- W I kwartale tego roku sprowadzono do Polski 828 autobusów używanych i 550 szt. fabrycznie nowych – podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK. W obu kategoriach liczby przewyższają I kw. 2016 r.

Eksperci nie są pewni, czy obecny rok będzie rekordowy pod względem liczby rejestracji autobusów.

Autobusy używane

W I kw. zarejestrowano 828 szt. używanych autobusów, czyli o 23 szt. więcej niż przed rokiem (+2,9%). Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33,8%).Trzecią – starsze, z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%).

Analiza według segmentów funkcjonalnych

• autobusy turystyczne to po trzech miesiącach najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, w której dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W I kw. zarejestrowano 286 pojazdów, czyli o 37 szt. więcej niż przed rokiem (+14,7%),
• autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego, w którym jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono 243 autobusy, o 12 szt. (+9%) więcej niż przed rokiem,
• autobusy MINI – w I kwartale sprowadzono 173 szt., czyli o 41 szt. (-19,2%) mniej niż przed rokiem,
• autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Od początku roku ta kategoria osiągnęła poziom 83 szt. (+16,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-marzec mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Po I kwartale liderem rynku używanych autobusów jest Mercedes-Benz - 254 szt. (-3,0%). Znaczna część sprowadzonych autobusów Mercedesa reprezentowała kategorię MINI – 86 szt., w której marka ma 49,7% udziału. To efekt dużego popytu na Sprintery i Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są z tyłu, zajmując odpowiednio 20,8%, 11,6% i 7,5% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach międzymiastowym (z udziałem 32,5% (79 szt.), w którym sporą popularnością cieszą się modele: O407, O408, Conecto czy Integro), turystycznym (z udziałem 19,4% (56 szt.) - modele Tourismo czy Tourino) oraz miejskim (z udziałem 24,1% (20 szt.), w którym największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro).

Drugą pozycję wypracowała Setra (99 szt. - o 16 szt. więcej niż przed rokiem; +19,3%). Setra zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (48 szt.), a trzecie – w kategorii pojazdów turystycznych (40 szt.). Najczęściej sprowadzane modele Setry to turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy S 315 UL.
Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90. autobusowego działu Renault i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu trzech miesięcy włoski producent odnotował 70 rejestracji (-5,4%). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (36 szt.), turystycznej (14 szt.) i międzymiastowej (20 szt.).
W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki –VDL i MAN.

Autobusy nowe

W I kwartale 2017 r. w Polsce zarejestrowano 550 szt. nowych autobusów, czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem (+7,4%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po trzech miesiącach jest kategoria MINI, w której zostało zarejestrowanych 267 szt. (+112 szt. / +72,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem 130 rejestracji (-37 szt. / -22,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, w której to kategorii skumulowany wynik po I kwartale wynosi 129 egzemplarzy (-52 szt. / - 28,7%).
W I kwartale 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (283 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC). Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu trzech miesięcy sprzedał w Polsce 82 autobusy – tylko w wersji miejskiej. Trzeci jest Ford (55 szt.), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnym graczem wśród minibusów.