Data publikacji: 2020-07-21
, autor: Jacek Żytnicki 

Rozwój e-mobilności w sektorze pojazdów ciężarowych i autobusów

ZF dostarcza producentom pojazdów użytkowych, autobusów miejskich oraz niskoemisyjnych pojazdów transportowych systemowe rozwiązania technologiczne, ułatwiające osiągnięcie zerowej emisji spalin.

ZF-TD18_04-02_AVE130.jpg
ZF-TD18_04-04_TraXon-Hybrid (1).jpg
ZF-TD18_04-03_CeTrax.jpg

Koncern oferuje sprawdzoną oś portalową z napędem elektrycznym AVE 130 i elektryczny napęd centralny CeTrax do autobusów miejskich oraz zapewnia kompleksową obsługę wszystkich dostarczanych komponentów. Producenci mogą wybierać konwencjonalne platformy niskopodłogowe i podłogowe, a także rozwiązania do autobusów niskopodłogowych zasilanych elektrycznie. Dzięki temu elektryfikacja flot samochodowych staje się bardziej ekonomiczna i wygodniejsza. W transporcie dalekodystansowym napędy elektryczne nie są już jedynie wizją. Obecnie hybrydowe wersje przekładni ZF TraXon do pojazdów użytkowych wyczerpują niewykorzystywany dotychczas potencjał oszczędności energii przy jednoczesnej maksymalizacji mocy wyjściowej.

Restrykcyjne limity emisji spalin oraz trwająca wokół nich debata publiczna związana z generowanymi zanieczyszczeniami wywierają coraz większą presję nie tylko na producentach pojazdów osobowych, ale również na operatorach transportu publicznego, którzy zobligowani są do ograniczenia emisji. Oznacza to, że producenci autobusów przeznaczają coraz większe środki na integrację i rozwój systemów elektrycznych.

Jako wiodący globalny koncern technologiczny, ZF zapewnia producentom OEM specjalistyczną wiedzę i rozwiązania wspomagające ten proces. Prototyp autobusu w imponujący sposób pokazuje oferowane rozwiązania.  18-metrowy autobus przegubowy wyposażony jest w dwie sprawdzone osie portalowe AVE 130, na których łącznie zamontowano cztery silniki elektryczne zapewniające wysoki poziom mocy. ZF oferuje tę wyjątkową oś w kompleksowym pakiecie, który obejmuje zaawansowane inwertery, sterowanie napędem oraz w pełni zintegrowaną energoelektronikę. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie optymalnej efektywności energetycznej i większego zasięgu. Aby uzyskać niezbędną moc, standardowy autobus przegubowy potrzebuje tylko jednej napędowej elektrycznej osi portalowej AVE 130.

Zasadniczo wymagana przestrzeń montażowa dla AVE 130 jest bardzo zbliżona do przestrzeni wymaganej w przypadku konwencjonalnej osi portalowej. Wiąże się to ze znacznymi oszczędnościami dla producentów, ponieważ nie muszą oni opracowywać nowych platform podwoziowych dla rozwiązań wyposażonych w napęd elektryczny. Oś AVE 130 można łączyć z większością konwencjonalnych źródeł zasilania, w tym z bateriami, superkondensatorami, ogniwami paliwowymi a nawet napowietrznymi liniami energetycznymi. Jest ona również dopasowana do seryjnych wersji hybrydowych i plug-in, co daje producentom OEM i operatorom transportu publicznego elastyczność przy wyborze źródła zasilania. Koncern ZF dba o przyszłość autobusów miejskich, nie tylko dzięki opracowanej elektrycznej osi portalowej AVE 130, ale także standaryzacji wielkogabarytowych komponentów ułatwiającej ich obsługę oraz serwisowanie.

„Plug-and-Drive” z CeTrax

Oprócz sprawdzonego AVE 130, ZF oferuje nowy elektryczny napęd centralny CeTrax jako rozwiązanie systemowe dla autobusów niskopodłogowych i wysokopodłogowych. CeTrax jest zbudowany na zasadzie plug-and-drive, dzięki czemu można go zintegrować z istniejącymi platformami pojazdu bez konieczności wprowadzania istotnych zmian w podwoziu, osiach oraz dyferencjale. ZF kieruje swoją ofertę do producentów, którzy w ramach istniejącej platformy planują przejście z istniejących modeli konwencjonalnych na modele zasilane elektrycznie. CeTrax jest skonfigurowany na maksymalną moc do 300 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 4400 Nm. System jest przeznaczony przede wszystkim do zastosowań w autobusach, gdzie wykazuje znaczące zalety pod kątem wagi oraz wydajności. Zakres dostawy pakietu systemowego obejmuje również sterowanie napędem i falowniki, w związku z tym producenci otrzymują kompleksowe i optymalnie dopracowane rozwiązanie zarówno pod względem osiągów, wydajności, jak i trwałości. Producenci OEM mogą także zaoszczędzić czas oraz przeznaczone środki finansowe, ponieważ ZF obsługuje także homologację i testowanie systemu napędowego. Warto również podkreślić, że oprócz zastosowania w autobusach, CeTrax przeznaczony jest również do elektryfikacji pojazdów użytkowych oraz dostawczych.

TraXon Hybrid: Hybryda przeznaczona do transportu dalekodystansowego

TraXon Hybrid, wyposażony w silnik elektryczny umieszczony pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, zapewnia funkcje hybrydowe pojazdom użytkowym. Szczególnie istotną cechą tego rozwiązania jest możliwość zasilania w trybie generatorowym innych urządzeń, na przykład podczas transportu chłodniczego.  TraXon Hybrid jest również idealnym rozwiązaniem dla autokarów, w których napęd hybrydowy  ma takie samo zastosowanie.

Podobne artykuły

Zbiorniki wyrównawcze NRF

Zbiorniki wyrównawcze NRF

Radialne opony do ładowarek teleskopowych

Radialne opony do ładowarek teleskopowych

Ekonomiczna lampa robocza CRK2 w wersji z homologacją cofania

Ekonomiczna lampa robocza CRK2 w wersji z homologacją cofania

Historia i rodzaje retardera hydraulicznego

Historia i rodzaje retardera hydraulicznego