Data publikacji: 2117-12-05

Nowości MAN-a

MAN stara się udoskonalać swoje produkty i wprowadza w nich zmiany – nowy silnik i system telematyczny RIO.   

Każdy nowy pojazd ciężarowy MAN-a przeznaczony do obsługi tras na terenie Europy i spełniający wymagania normy Euro VI jest wyposażony w skrzynkę RIO-Box. Dzięki niej posiadacz pojazdu tej marki może optymalnie zarządzać swoimi procesami logistycznymi. Skrzynka zapewnia techniczne połączenie z systemem telematycznym RIO – nowym produktem cyfrowym oferowanym przez spółkę Volkswagen Truck & Bus. W ten sposób firma MAN stworzyła podwaliny nowej infrastruktury, która w przyszłości ma połączyć autoryzowane serwisy z branżą transportową i logistyczną. Dzięki opartej na chmurze technologii RIO, klienci MAN-a będą mogli wkrótce korzystać z centralnego dostępu do wszelkich danych dotyczących swojej floty oraz autoryzowanych serwisów.

Obecnie trwają prace w Unii Europejskiej nad ostatecznym kształtem dyrektywy, która ureguluje kwestie dostępu do takich danych przez warsztaty nieautoryzowane. Producenci pojazdów osobowych i ciężarowych preferują pogląd, że dostęp do danych serwisowych pojazdów uzyskiwanych drogą bezprzewodową powinien być zagwarantowany wyłącznie dla serwisów autoryzowanych. Lobbyści rynku niezależnego są  odmiennego zdania.

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że istnieje duże zrozumienie dla problemu równego dostępu do danych przez warsztaty autoryzowane i niezależne. Komu ulegną europejscy parlamentarzyści, na razie nie wiadomo. Można się spodziewać, że ta ważna dla całego niezależnego rynku dyrektywa zostanie przegłosowana w przyszłym roku. 

Bodaj największą zmianą techniczną w MAN-ie jest wprowadzenie nowego silnika do pojazdów TGL i TGM. Silnik, oznaczony symbolem D08SCR, ma system oczyszczania spalin oparty wyłącznie na technologii SCR (bez recyrkulacji spalin) i przez to prostszą budowę. Jak twierdzi producent, ułatwia to przeglądy serwisowe i zwiększa niezawodność. Dzięki nowej konstrukcji silnika udało się ograniczyć zużycie paliwa o 5,5%. Wprowadzono też nowe funkcje skrzyni biegów TipMatic poprawiające komfort jazdy i efektywność pracy pojazdów TGL i TGM.

Nowy wariant tempomatu ACC wyposażono w funkcję stop and go, która reguluje automatycznie odległość od poprzedzającego pojazdu. Przy niewielkiej prędkości jazdy auto jest zatrzymywane, a przy krótkotrwałych postojach ciężarówka samodzielnie ponownie rusza. Ułatwia to jazdę w ulicznych korkach.

Zmodernizowano też kabiny pod kątem aranżacji wnętrza. Nowa aranżacja wnętrz krótkich kabin typu C i M dotyczy przede wszystkim stanowiska pracy, natomiast kierowca kabin długich L, LX, XL, XLX i XXL, które stosowane są przede wszystkim w pojazdach MAN TGX i TGS, korzysta dodatkowo ze zmodyfikowanej strefy mieszkalnej.