Data publikacji: 2017-07-19

Nowe rozwiązania w warsztacie

Firmy transportowe są zainteresowane obniżaniem kosztów stałych swojej działalności, wliczając w to obsługę serwisową. Warsztat może zdobyć nowych klientów, oferując nowoczesne formy usług.

Specjaliści twierdzą, że w przyszłości warsztat lub sieć warsztatów będzie oferowała klientom usługi nie tylko serwisowania pojazdów, lecz także dodatkowe usługi cyfrowe. Organizując własny system kompleksowej obsługi klienta, można skorzystać z doświadczeń producentów pojazdów, którzy już takie systemy stworzyli.

Transport przyszłości będzie opierał się na cyfryzacji – do takiego wniosku doszła Scania i na razie na rynku niemieckim oferuje pakiet usług Scania One. To w gruncie rzeczy cyfrowy kanał sprzedaży, który wykorzystując odpowiednie oprogramowanie, umożliwia dostęp do usług firmy Scania i – co ciekawe – również innych usługodawców. Pakiet zawiera:

  • dostęp do systemu monitorowania pojazdów i analizy danych, który wspiera przewoźnika w zarządzaniu taborem i planowaniu wizyt w warsztacie. W Scanii nazywa się to Fleet Management, ale systemy monitorowania pojazdów są oferowane przez wielu dostawców i każdy niezależny warsztat w naszym kraju może z nich skorzystać,
  • awaryjną pomoc drogową – wiele niezależnych warsztatów posiada własne, mobilne pojazdy pomocy drogowej, więc to żadna nowość,
  • codzienną inspekcję, zawierającą przegląd czynności, które należy wykonać przed wyruszeniem w drogę, niezależnie od typu pojazdu i naczepy. Na polskim rynku również są dostępne urządzenia umożliwiające zdalne monitorowanie stanu technicznego pojazdów i każdy warsztat niezależny również może oferować taką usługę.

Ostatnio sprzedaż pojazdów marki Scania utrzymuje się na wysokim poziomie również dzięki oferowaniu takich właśnie dodatkowych usług nabywcom pojazdów. Nowością w skali całej branży są tzw. dynamiczne plany przeglądowe, które Scania oferuje od roku. Polegają one na obsłudze pojazdu ciężarowego przeprowadzanej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami, wynikającymi z intensywności i warunków eksploatacji pojazdu, a nie przebiegu pojazdu.
System łączności samochodu automatycznie wskazuje moment, gdy konieczna jest obsługa serwisowa. Przedstawiciel Scanii kontaktuje się wówczas z użytkownikiem, aby umówić termin wizyty w serwisie. Jeśli sieć niezależnych warsztatów będzie dysponowała systemem zdalnego monitorowania stanu technicznego pojazdów klienta, taką usługę można również wdrożyć dla klientów danej sieci. Scania twierdzi, że odzew klientów na dynamiczne plany przeglądowe jest pozytywny. Dla klienta zaletą tego systemu jest zmniejszenie wizyt w warsztacie, co może doprowadzić do spadku obrotów. Ale jeśli dzięki temu systemowi zdobędzie się nowych klientów, dochody warsztatu nie muszą być niższe.