Data publikacji: 2017-08-17

Hybrydowe pojazdy dystrybucyjne

Z informacji, które do nas docierają, wynika, że w najbliższej przyszłości nastąpi zmiana rodzaju napędu w pojazdach dystrybucyjnych. Celem jest wyeliminowanie silnika Diesla.

Włodarze dużych, europejskich miast zamierzają ograniczyć wjazd samochodów napędzanych silnikiem Diesla. Większość dostaw towarów w miastach realizują samochody dystrybucyjne, które powinny być ekologiczne. Powstało więc zapotrzebowanie ekologiczne pojazdy dystrybucyjne. Ten trend potwierdza Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania CV AB – „obecnie obserwujemy wyraźny wzrost zapotrzebowania na zrównoważone rozwiązania transportowe”.

Możliwości ekologicznego napędu jest kilka – od napędu hybrydowego, wyłącznie elektrycznego, po zasilanie gazem. W autach dystrybucyjnych, które są teraz konstruowane, zapewne dominować będzie napęd hybrydowy lub gazowy.

Ograniczenia wjazdu do centrów miast pojazdów nieekologicznych mogą skutecznie utrudnić działalność wielu firm. By się zabezpieczyć, wiele przedsiębiorstw już teraz nawiązuje indywidualne porozumienia z producentami pojazdów w celu wymiany floty na ekologiczną. Dla przykładu, McDonald’s do 2021 roku w kilku europejskich krajach zamierza zmienić 70% pojazdów z silnikiem Diesla na hybrydowe lub gazowe. W tym celu nawiązano współpracę m.in. ze Scanią, która ma opracować odpowiednie pojazdy. Przewiduje się, że redukcja emisji CO2 na kilometr wyniesie od 15 do 40%, w zależności od trasy, paliwa i warunków jazdy.

Zastąpienie silnika Diesla wymaga modyfikacji infrastruktury drogowej, a przede wszystkim zwiększenia ilości stacji tankowania – gazu lub prądu. Nie ulega jednak wątpliwości, że pojazdy dystrybucyjne następnej generacji nie będą miały silnika Diesla.