Data publikacji: 2017-09-29

Drgania Mercedesa Tourismo

W autobusie Mercedes-Benz Tourismo RHD (2008 r.) o pojemności silnika 11 957 ccm i mocy 300 kW zauważono szarpanie podczas ruszania i drżenie pojazdu podczas jazdy przy prędkości obrotowej silnika około 1100 obr./min.

Drgania podczas jazdy występują przy przyśpieszaniu i ustalonej prędkości pojazdu, natomiast przy lekko lub całkowicie odpuszczonym nacisku na pedał gazu zgłoszonego efektu nie ma. Objaw wystąpił po wymianie silnika i wymianie tarczy sprzęgła. W chwili wymiany pojazd miał przebieg około 700 tys. km. Przy poprzednim silniku i poprzedniej, zużytej tarczy sprzęgła opisanego objawu nie było.

O rozwiązanie problemu zwrócono się do specjalistów z firmy Schaeffler, którzy nie stwierdzili nieprawidłowości silnika ani wału napędowego. Postanowiono zdemontować sprzęgło. Po przeprowadzonej analizie technicznej stwierdzono, że główną przyczyną szarpania podczas ruszania autobusu jest zużycie powierzchni ciernej płyty dociskowej i smar na tulei wewnętrznej łożyska. Współpraca nowych okładzin tarczy sprzęgła z nierówną powierzchnią płyty dociskowej spowodowała krótkotrwałe zrywanie przyczepności i w połączeniu z oporami przemieszczenia się łożyska oporowego względem tulei prowadzącej mogła powodować szarpanie podczas ruszania. Natomiast drżenie pojazdu podczas jazdy w zakresie prędkości 1100 obr./ min spowodowane jest nieprawidłowym doborem tarczy sprzęgła.