Data publikacji: 2017-06-13

Dobra sprzedaż opon

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że sprzedaż opon do samochodów ciężarowych w naszym kraju w I kwartale 2017 osiągnęła poziom ponad 211 tysięcy sztuk, wliczając oficjalnych dystrybutorów i indywidualnych importerów opon niskiej jakości. Aż o 15% wzrosła sprzedaż opon na rynkach europejskich, co ma być spowodowane wzrostem zakupów ogumienia wysokiej klasy.

Uznani producenci ogumienia cieszą się, że udało się zahamować sprzedaż opon azjatyckich i rosyjskich producentów. W naszym kraju te tańsze opony są szczególnie chętnie stosowane w pojazdach budowlanych i stanowią alternatywę dla ogumienia bieżnikowanego. Producenci ogumienia markowego argumentują, że mimo wyższej ceny warto w pojazdach długodystansowych stosować jednak ogumienie wysokiej klasy.

Zakup markowego ogumienia to opłacalna inwestycja również pod względem finansowym – przekonują producenci. Wartość opon ciężarowych to zaledwie 5% kosztów firmy transportowej, ale w długookresowej perspektywie wpływa na 40% jej kosztów operacyjnych. Za sprawą utrzymywania prawidłowego ciśnienia w oponach można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km, a bieżnik ściera się równomiernie. Warto pamiętać również, że zaniedbanie wyważenia kół powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu. Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach ma więc istotny wpływ na ich eksploatację.

Jednym ze sposobów na wydłużenie czasu użytkowania opon jest ich bieżnikowanie. Taką możliwość dają jednak tylko opony klasy premium – karkas (szkielet opony) niskiej jakości nie jest wystarczająco wytrzymały, aby nałożyć na niego nową warstwę gumy. Producenci w czytelny sposób oznaczają miejsca, w których znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika. Warto z nich korzystać i kierować opony do bieżnikowania.

Przypomnijmy, zgodnie z polskim prawem minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, a poniżej tej granicy droga hamowania pojazdu wydłuża się nawet o 10 metrów. Warto pamiętać, że dla autokarów przepisy określają wymaganą głębokość bieżnika na poziomie 3 mm. To opony są jedynym miejscem styku samochodu z nawierzchnią, mają duży wpływ na przyczepność auta, a co za tym idzie na precyzję skręcania i hamowania.