Data publikacji: 2017-07-05

Dlaczego się przegrzewają?

Hamulce mogą przegrzewać się z wielu powodów. Specjaliści z firmy Ferodo radzą, by podczas wymiany klocków zawsze kontrolować luz między klockiem hamulcowym a tarczą.

Jedną z najczęstszych i najłatwiejszych do usunięcia usterek powodujących przegrzewanie okładzin hamulcowych jest niewłaściwa wartość luzu między klockiem a tarczą. Kiedy luz jest zbyt duży, siła hamowania jest słabsza, ponieważ klocek nie w pełni styka się z tarczą. Kiedy luz jest zbyt mały, klocek i tarcza stykają się, wytwarzając tarcie i w efekcie przegrzewając układ hamulcowy, co powoduje osłabienie działania hamulców, wibracje, hałas, a nawet trwałe uszkodzenie tarczy.

Wszystkie pneumatyczne hamulce tarczowe wyposażane są w samoregulator, który automatycznie reaguje w trakcie hamowania na zużywanie się materiału klocka i tarczy. Mimo to, należy regularnie sprawdzać, czy wartość luzu roboczego jest właściwa. Kiedy samoregulator został właściwie zamontowany, regulacja luzu nie wymaga ręcznego ustawiania. Powinna jednak być rutynowo sprawdzana przez mechanika przy każdej wymianie klocków, lub gdy zauważono podwyższoną temperaturę pracy hamulców. Jeśli automatyczny regulator luzu wysunie się poza dopuszczalną wartość, oznacza to zazwyczaj, że pojawiły się inne problemy związane z hamulcami, które należy usunąć.


Procedura regulacji hamulców

- upewnij się, że hamulce są zwolnione, a pojazd jest unieruchomiony i nie może się przemieścić,

- zdejmij koło,

- wciśnij tłoczek zacisku po sworzniach prowadzących. Odepchnij klocek wewnętrzny od popychaczy i sprawdź popychacze oraz płytkę tylną wewnętrznego klocka hamulcowego,

- sprawdź luz roboczy pomiędzy popychaczami i płytką tylną wewnętrznego klocka przy pomocy szczelinomierza. Wartość luzu powinna mieścić się w zakresie podanym w tabeli poniżej,

- jeśli wartość luzu jest mniejsza lub większa niż podano w tabeli, należy wykonać następujące czynności:

- ustaw luz roboczy na wartość 2 mm,

- naciśnij hamulec 50 razy,

- przy pomocy szczelinomierza sprawdź ponownie luz roboczy– powinien zawierać się w zakresie podanym w tabeli poniżej.


Jeśli nadal luz roboczy jest mniejszy lub większy niż podano w tabeli, cały element hamulcowy lub tylko jego korpus powinien zostać wymieniony zgodnie z zaleceniami producenta układu hamulcowego.

Zalecane wartości luzu roboczego dla poszczególnych systemów hamulcowych



Na podstawie materiałów Ferodo.