Data publikacji: 2017-07-19

A jednak platooning

Większość projektów badawczych ulega zapomnieniu. Tak się jednak nie stanie z projektem platooning, w którym ciężarówki jadą po autostradzie jedna za drugą w bliskiej odległości.  

Rząd Niemiec zdecydował się na dalsze finansowanie prac nad projektem platooningu, który opracować mają partnerzy: DB Schenker, MAN i Hochschule Fresenius. Projekt będzie finansowany przez 20 miesięcy do stycznia 2019 r. Jadące blisko siebie ciężarówki mają być testowane w realnym ruchu na odcinku autostrady A9.

- Automatyczna i sieciowa jazda wkrótce stanie się rzeczywistością. Ruch stanie się bardziej płynny i bezpieczny, wzrośnie też komfort pracy kierowców. Celem naszego finansowania jest uczynienie z Niemiec czołowego rynku automatycznej i sieciowej jazdy – powiedział Alexander Dobrindt, federalny minister transportu i infrastruktury cyfrowej.

W 2018 r. co najmniej dwie ciężarówki dostarczone przez MAN mają odbywać trzy przejazdy dziennie z rzeczywistymi ładunkami. Twórcy systemu spodziewają się oszczędności w zużyciu paliwa w wysokości 10%. Partnerzy projektu zamierzają opracować nowe sposoby optymalizacji łańcucha logistycznego i uzyskania społecznej akceptacji dla nowych technologii. Muszą też pokonać jeszcze wiele trudności technicznych związanych z ruchem pojazdów w bliskiej odległości. Bodaj największą z nich jest przekonstruowanie układu hamulcowego tak, by wszystkie pojazdy w konwoju hamowały niemal jednocześnie. Trzeba więc stworzyć nie tylko elektroniczny systemem łączności między ciężarówkami, lecz również nowe elementy wykonawcze układu hamulcowego. Pozostałe systemy, jak automatyczne utrzymywanie zadanej odległości, są już gotowe.