Data publikacji: 2017-03-22

Szkolenia dobrem koniecznym

Aby nadążyć za tempem zmian technologicznych, mechanicy muszą uzupełniać wiedzę i poszerzać kwalifikacje. Szkolenia stanowią więc nieodzowny element budowania przewagi konkurencyjnej warsztatu.

Tempo zmian technologicznych we współczesnym świecie jest bardzo duże - wystarczy porównać modele samochodów sprzed 10-15 lat i współczesne. Nawet jeśli na zewnątrz zmian jest niewiele, to technologicznie nowe pojazdy od tych sprzed lat nierzadko dzieli przepaść. Samochody są znacznie bardziej skomplikowane, o zdecydowanie większej liczbie systemów elektronicznych, zarówno tych wspomagających pracę kierowcy, jak i zwyczajnie zapewniających mobilność i bezpieczeństwo. Zmienia się także konstrukcja oraz filozofia budowy silników i podzespołów mechanicznych. Aby nadążyć za tempem zmian, mechanicy muszą uzupełniać wiedzę, poszerzać kwalifikacje, co powoduje, że szkolenia stają się koniecznością, a zarazem nieodzownym elementem budowania przewagi konkurencyjnej warsztatu.

Takie myślenie o procesie rozwijania kompetencji coraz częściej towarzyszy właścicielom warsztatów, którzy widzą zmiany zachodzące na rynku i potrafią skutecznie konkurować na rynku napraw samochodów z ASO.
W jakim kierunku zatem zmienia się rynek? Zgodnie z danymi niezależnych ekspertów, wysoka jakość realizacji naprawy staje się powoli standardem, przynajmniej w oczekiwaniach klientów. Za coraz ważniejsze uznawane są natomiast inne elementy decydujące o wyborze warsztatu – chodzi o zaufanie do warsztatu, na które składa się wysoka jakość obsługi, kompleksowa informacja, fachowa porada. Cena nadal jest istotna, ale z roku na rok coraz mniej decyduje o wyborze warsztatu przez klienta.

Oferta Działu Szkoleń Inter Cars obejmuje wszystkie etapy związane z procesem obsługi i realizacji naprawy - od momentu zadbania o kwestie wizerunkowe i marketingowe warsztatu, poprzez elementy obsługi klienta, aż do podstawowych i bardzo zaawansowanych szkoleń technicznych, dzięki którym mechanicy niezależni mogą skutecznie konkurować z ASO.

Szczególnie istotne jest to, że są to szkolenia realizowane w formie praktycznej, na pojazdach, modelach szkoleniowych, w warsztacie. Dzięki temu uczestnicy uzyskują niezbędną wiedzę praktyczną, a nie tylko teoretyczną, która - choć istotna - nie zastąpi praktyki.

Inter Cars cały czas współpracuje z dostawcami, uzyskując wiedzę techniczną, informacje o nowościach i trendach rynkowych. Spółka wykorzystuje te kontakty między innymi w ciężarówkach Show Car - mobilnych centrach szkoleniowych, które docierają bezpośrednio do odbiorców szkoleń.

Przy tak szerokiej ofercie zdarza się, że właściciel warsztatu staje przed trudnym zadaniem, jakim jest wybór odpowiedniego szkolenia. Od właściwej decyzji zależy w końcu, czy przyniesie to wymierne korzyści dla serwisu, a nie tylko obciąży jego budżet. Pomaga tu program Master Mechanik, również realizowany przez Dział Szkoleń Inter Cars. Jest to innowacyjne na rynku szkoleń podejście, pozwalające na diagnozę online wiedzy mechaników z zakresu napraw i diagnostyki. Na podstawie uzyskanych wyników właściciel dowiaduje się, jakie są rzeczywiste potrzeby warsztatu. Może też podjąć decyzję, na jakie szkolenia wysłać danego pracownika. Przy takim założeniu, skierowanie mechanika na szkolenie lub samodzielne wzięcie w nim udziału stanowi trafną inwestycję, a nie ryzykowny koszt. Warto nadmienić, że Master Mechanik jako narzędzie do diagnostyki i jednocześnie platforma, na której od razu można uzupełnić wiedzę techniczną, jest bezpłatny. By w nim uczestniczyć, należy tylko zarejestrować się na www.mastermechanik.pl.

Podobnie, jak można rozwinąć wiedzę techniczną, tak można (i należy) nauczyć się kwestii związanych z obsługą klienta, udzielaniem informacji, właściwym kontaktem i zadbaniem o jego oczekiwania. W 2017 roku Inter Cars planuje oddanie do użytku całego cyklu szkoleń e-learningowych uczących tych elementów, a także pokazujących kierunki rozwoju warsztatu, propozycje aranżacji przestrzeni w serwisie czy sposoby na dotarcie do klientów. Aby warsztat faktycznie był konkurencyjny, konieczna jest zmiana postawy właściciela, aktywność w pracy z klientem, jego intensywne i efektywne pozyskiwanie. Można do tego wykorzystać programy wspierające pracę warsztatu, np. eSOWA, dzięki któremu wysyłka smsów czy maili do grupy klientów z informacją o usłudze czy akcji promocyjnej staje się prosta i skuteczna.

Podczas licznych rozmów i spotkań szefowie warsztatów skarżą się na braki kadrowe. Jak mówią, nie ma młodych mechaników, a ci, którzy trafiają do pracy zaraz po szkole, często są źle przygotowani–brakuje im podstawowych kompetencji czy umiejętności. Dla takiej grupy potencjalnych odbiorców Inter Cars planuje szkolenia w ramach Akademii Młodego Mechanika.

Inter Cars od wielu lat współtworzy rynek warsztatów niezależnych w Polsce, zna jego potrzeby i rozumie oczekiwania. Właśnie w odpowiedzi na nie spółka proponuje odpowiednie szkolenia, dopasowane do oczekiwań i diagnozy potrzeb warsztatu. Oferta szkoleniowa obejmuje wszystkie etapy funkcjonowania serwisu, nie tylko naprawę czy diagnostykę. Dział Szkoleń Inter Cars kompleksowo wspiera funkcjonowanie warsztatów niezależnych na rynku polskim i zagranicznym. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie Szkolenia.