Data publikacji: 2021-06-08
, autor: Jacek Żytnicki

Radzenie sobie z zanieczyszczonym olejem napędowym

Producenci kruszyw powinni możliwie najbardziej minimalizować nieplanowane przestoje. Czasami oznacza to poszukiwanie problemów w nieoczekiwanych miejscach.

Inter Cars_Donaldson.png

Jednym z potencjalnych źródeł problemów są dostawy oleju napędowego. Każdy litr oleju napędowego jest obarczony potencjalnymi zanieczyszczeniami, a olej napędowy, który nie jest idealnie czysty, może siać spustoszenie w drogich silnikach z wysokociśnieniową szyną paliwową (HPCR).

Układy paliwowe HPCR stosowane we współczesnych niskoemisyjnych silnikach wysokoprężnych zapewniają znacznie lepszą wydajność, ale z powodu mniejszych tolerancji wtryskiwacza są bardziej podatne na awarie w porównaniu ze starszymi modelami silników. Przed wprowadzeniem silników HPCR standardem czystości paliwa była „przejrzystość i jasny kolor”. Wystarczyło przeprowadzić kontrolę wzrokową paliwa i mieć pewność, że jest ono bezpieczne dla silnika. Dzisiejsze układy są jednak znacznie bardziej podatne na uszkodzenia powodowane zanieczyszczeniami, których nie można zobaczyć gołym okiem.

Czy wiesz, że oko może zobaczyć jedynie cząstki o wielkości co najmniej 40 mikronów? A czy wiesz, że cząstki, które mogą uszkodzić wtryskiwacze HPCR, mają tylko 2 mikrony? Jest to wielkość bakterii. Problemy związane z jakością paliwa, w tym zanieczyszczenia, zwykle objawiają się wyższym zużyciem paliwa, większą częstotliwością regeneracji filtra cząstek stałych (DPF), przedwcześnie zatkanymi filtrami paliwa w silniku, utratą mocy, awarią filtra DPF, a w końcu awarią układu paliwowego. W większości branż terenowych awaria silnika lub wtryskiwacza paliwa to najgorszy scenariusz.

Wymiana lub naprawa silnika to jeden z najbardziej kosztownych problemów związanych ze sprzętem. Jednak w kopalniach ładowarka lub holownik wyłączony z użytkowania na kilka dni może skutkować kosztami niemożliwymi do odzyskania. Nawet kilka godzin utraconej produkcji może mieć znaczenie.

Znajomość miejsc występowania problemów

Pytanie do producenta kruszywa brzmi zatem: jak utrzymywać czystość oleju napędowego w silnikach wykorzystujących nowsze, bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne? Krótka odpowiedź to filtracja. Aby jednak lepiej to zrozumieć, producenci muszą znać wszystkie miejsca, w których paliwo może zostać zanieczyszczone podczas podróży.

- Ponieważ większość silników HPCR ma tolerancje mniejsze niż 2 mikrony, cząstki zanieczyszczeń, które są tak małe jak bakterie, mogą powodować wżery i w końcu prowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy - mówi Paul Klick, globalny menedżer sprzedaży w Donaldson Inc. - Ludzie mogą przenosić bakterie przez kichanie lub dotykanie, a zatem można sobie wyobrazić, w jaki sposób prosty transfer paliwa w zanieczyszczonym otoczeniu może spowodować różnego rodzaju problemy z dostawami oleju napędowego.

Paliwo w stanie końcowym opuszcza rafinerię samochodami ciężarowymi, koleją, barkami lub rurociągami. W większości przypadków transfer ma miejsce na tym etapie — a każda część cyklu transportowego może powodować zanieczyszczenie.

Istnieją specyfikacje dotyczące postępowania z olejem napędowym i zarządzania nim, ale zostały one wdrożone w latach 50. XX wieku i po prostu nie nadążały za wymaganiami technologicznymi w dzisiejszych silnikach HPCR.

Następnie transfer ma miejsce, gdy paliwo dotrze do terminalu masowego. Jest to kolejna okazja, aby zanieczyszczenia, woda i substancje chemiczne mogły zaatakować dostarczane paliwo. Olej napędowy jest dostarczany samochodem ciężarowym z terminalu masowego do lokalizacji użytkowników końcowych, skąd jest przekazywany do magazynu lokalnego. To jeden transfer „na zewnątrz” i jeden „do wewnątrz” — czyli dwie dodatkowe możliwości wnikania zanieczyszczeń.

Gdy olej napędowy znajdzie się w „końcowym” lokalnym miejscu przechowywania, paliwo może być następnie przenoszone do mniejszych zbiorników dziennych, mobilnych cystern do tankowania lub tankowane bezpośrednio do sprzętu. Potencjał zanieczyszczenia jest tutaj największy, ponieważ za każdym razem, gdy paliwo jest przenoszone, możliwe jest wnikanie zanieczyszczeń.

- Lokalni dystrybutorzy mają państwowe standardy czystości, których muszą przestrzegać, i większość z nich to robi - mówi Klick - Problem polega na tym, że nasze branżowe normy regulacyjne nie nadążają za wymaganiami naszych silników. Pracownik obsługujący paliwo może zachowywać należytą staranność w taki sam sposób, jak zawsze, ale obecnie paliwo jest nadmiernie zanieczyszczone dla nowszych silników.

Problemy podczas składowania masowego

Równie, jeśli nie bardziej problematyczne, są same końcowe zbiorniki paliwa. Masowe zbiorniki paliwa to miejsca łatwego powstawania zanieczyszczeń. Pył może dostawać się przez otwory wentylacyjne. Za każdym razem, gdy paliwo jest pompowane do lub ze zbiornika masowego, osady, które spoczywały na dnie, mogą się wymieszać i trafić bezpośrednio do sprzętu.

Największym wrogiem oleju napędowego jest wilgoć. Jeżeli do zbiornika masowego dostanie się woda, może spowodować rdzę wewnątrz zbiornika. Dostanie się odpowiedniej ilości wilgoci do zbiornika może spowodować rozpoczęcie wzrostu bakterii odżywiających się paliwem. Ponadto woda sprawia, że biodiesel jest niestabilny i może powodować opadanie gliceryny, która może zatykać filtrację masową i pokładową. Wolna woda w oleju napędowym może powodować korozję, wytrawianie lub żłobkowanie powierzchni uszczelniającej wtryskiwacza, a nawet odpadanie końcówek wtryskiwaczy.

Filtracja jako rozwiązanie

Według Klicka nic nie jest niezawodne, ale skuteczna filtracja w znacznym stopniu chroni silnik. - Dzisiejsze zaawansowane media filtracyjne są przeznaczone do ochrony silników wykraczającej poza obecne standardy branżowe -  mówi - Oczywiście zalecamy wysokowydajną filtrację w pojeździe, ale nie można również zapominać o właściwej filtracji w każdym posiadanym zbiorniku zewnętrznym.

Właściwa filtracja obejmuje filtrację wlotową, filtrację odpowietrzania w układzie odpowietrzania zbiornika, a każda pompa dozująca powinna być wyposażona w dobry filtr cząstek stałych i rozwiązanie zapewniające pochłanianie wody.

Niezależnie od tego, czy w pojeździe czy poza nim, należy pamiętać, że nie wszystkie filtry oleju napędowego są sobie równe. Niektóre są w stanie usuwać tylko (dosłownie) skały, podczas gdy inne usuwają ponad 99,9 procent wszystkich zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić nowoczesne silniki HPCR. Podsumowując: użyj filtra, który czyści olej napędowy do zalecanych poziomów wymaganych przez silnik.

- Wydobycie często odbywa się w trudnych warunkach - mówi Klick - Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, aby sprzęt działał, jest upewnienie się, że paliwo jest możliwie jak najczystsze.