Data publikacji: 2020-10-13
, autor: Jacek Żytnicki

Pionierskie rozwiązania Inter Cars w chmurze Microsoft

Inter Cars, drugi co do wielkości dystrybutor części samochodowych na rynku europejskim i ósmy na świecie, konsekwentnie realizuje strategię migracji do modelu chmury w kolejnych obszarach. Kluczowy system biznesowy SAP Hybris został właśnie przeniesiony do Microsoft Azure. To pierwsza tego typu migracja w Polsce!

Micro.jpg

- Na przestrzeni lat z małej, rodzinnej firmy urośliśmy do rozmiarów dużego, złożonego przedsiębiorstwa i wciąż widzę potencjał na przynajmniej kilkukrotne zwiększenie wzrostu dzięki kontynuowaniu transformacji cyfrowej do chmury – mówi Robert Kucharczyk, CIO Inter Cars SA.

Inter Cars wykorzystuje Microsoft Dynamics CRM Cloud Platform do komunikacji z ponad 1000 warsztatów oraz 250 biurami handlowymi w całej Europie. Praca w takim modelu nie jest już ograniczona do jednego urządzenia i lokalizacji, ale pozwala na swobodną współpracę z osobami pracującymi na różnych urządzeniach, aplikacjach, dokumentach czy w innych miejscach.

- Microsoft jest naszym zaufanym partnerem od wielu lat. Dlatego naturalne jest, że poszukując nowych rozwiązań i eksplorując nowe technologie, zdecydowaliśmy się skorzystać z usług tego globalnego dostawcy – podkreśla Tomasz Skórski, Digital Products Development and Architecture Manager, HQ Digital Transformation Department w Inter Cars.

Jakie korzyści dla klientów Inter Cars płyną z wprowadzenia nowego rozwiązania?

  • dostęp do jednej z najbardziej zaawansowanych technicznie platform chmurowych;
  • stabilne rozwiązanie, oferujące skalowanie, a w rezultacie dużo szybsze działanie dla klientów;
  • łatwiejszą integrację z innymi usługami i systemami dostarczanymi przez Inter Cars oraz nowymi usługami oferowanymi w ramach nowego e-Catalogu;
  • szybsze rozwiązanie niespodziewanych sytuacji dzięki elastycznej i otwartej architekturze,
  • możliwość korzystania z eksperckiej wiedzy firmy Microsoft


Model chmury wpływa na kreowanie nowych rozwiązań wzbogacających ofertę i eliminujących utrudnienia związane z zarządzaniem bazą produktów, ich dystrybucją i sprzedażą. W celu minimalizacji ograniczeń spółka wprowadziła wersję cyfrową katalogu części. Zastosowanie chmury Microsoft Azure pozwoliło zbudować katalog 3,5 miliona części motoryzacyjnych online, z którego każdego dnia korzysta już ponad 35 tys. klientów firmy w warsztatach na kilkunastu rynkach europejskich. Chmura zapewnia również możliwość bieżącej aktualizacji danych dotyczących listy pojazdów i dostępu do nowości, aktualnych cen magazynowych czy cen hurtowych.

Aby pozostać konkurencyjnymi, firmy adaptują kolejne systemy opierające się na zaawansowanych mechanizmach analitycznych, łączących wiedzę i dane płynące z wielu równolegle połączonych źródeł. Mogą je dzięki temu swobodnie wykorzystywać do podejmowania optymalnych decyzji biznesowych w czasie rzeczywistym. Ta sama technologia może być z powodzeniem wykorzystywana do rozwiązywania kluczowych wyzwań, np. w jaki sposób lepiej angażować klientów, wspierać pracowników, optymalizować modele operacyjne czy przekształcać ofertę produktową.

Kolejny śmiały krok w chmurę

Najnowszym, pionierskim etapem transformacji Inter Cars w oparciu o Microsoft Azure jest migracja kluczowego systemu biznesowego, jakim jest środowisko e-commerce SAP Hybris do chmury. To pierwsza taka migracja w Polsce.

- Istotnym elementem migracji było zachowanie ciągłości sprzedaży. Udało się nam to wykonać w 100% a nasi klienci nie odczuli tej zmiany. Śmiało możemy powiedzieć, że był to najszybciej poprowadzony projekt w Inter Cars, który zaczął się de facto tydzień przed maksymalną granicą czasu na jego przeprowadzenie – mówi Katarzyna Wojczak, IT Competence Centre Manager w spółce Inter Cars SA.

Wdrożenie tego rozwiązania sprawiło, że pracownicy Inter Cars osiągnęli pełną samodzielność dzięki dostępowi do wszystkiego, czego potrzebują w zarządzaniu aplikacjami biznesowymi prosto z chmury. Wcześniejsze doświadczenia w obszarze prac nad zmianami pokazywały, że konieczność zaangażowania wielu osób przekładała się na długi czas realizacji, dzisiaj krytyczne dla biznesu zmiany można zrealizować nawet w ciągu zaledwie 15 minut, co jest jedną z przewag obranej drogi rozwoju przedsiębiorstwa.

- Sami zbudowaliśmy własną infrastrukturę. Element po elemencie dopasowując idealnie do tego, czego oczekiwaliśmy i wymagaliśmy od tej platformy, jednocześnie utrzymując transparentność kosztów ponoszonych na tę infrastrukturę – dodaje Katarzyna Wojczak.

Postępujący rozwój cyfrowego handlu i tej części firmy spowodował potrzebę zwiększenia dostępności mocy obliczeniowej niezbędnej dla zachowania prawidłowego działania firmy. Decyzja o zmianie była również podyktowana transformacją wewnątrz organizacji i nowym rodzajem pracy poszczególnych zespołów, a także potrzebami wdrażania błyskawicznych zmian, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów „produkcyjnych”.

- Microsoft Azure jest zbiorem puzzli, z których możemy układać dowolną architekturę IT, wymaganą do wdrożenia. Dla Inter Cars istotne były środowiska baz danych, systemy aplikacyjne, które będą automatycznie skalowane – podsumowuje Jacek Zadrożny, Azure Business Architect w Microsoft - Oczywiście nie możemy zapominać o kwestii nadrzędnej, jaką jest bezpieczeństwo.

Inter Cars założył, że w ciągu trzech lat zoptymalizuje konsumpcję chmury. W wyniku współpracy obu zespołów udało się to osiągnąć na poziomie 20%, obniżając rzeczywiste zużycie poniżej poziomu bazowego. W trakcie wdrożenia została także przeprojektowana architektura systemu, m.in. w zakresie logowania, monitoringu wydajności czy warstwy bazodanowej. Za zmiany odpowiadał zespół inżynierów Microsoft.