Data publikacji: 2022-04-26

Kontrola hamulców we współpracy z zespołem Parts Specialists

W nowym filmie z warsztatu zespołu Parts Specialists specjaliści Lars i Kevin zbadali dokładniej układ hamulcowy transportera, a następnie naprawili go. Jak zawsze, widzowie poznają różne rodzaje błędów oraz otrzymają informacje o ich przyczynach i skutkach, a także praktyczne wskazówki na ich rozwiązanie.

Problemem, z którym tym razem muszą się zmierzyć mechanicy, jest jednostronna ospałość prawego hamulca transportera. Sprawdzając hamulec serwisowy widać od razu, że uszkodzone są tuleje. Aby dotrzeć do sedna problemu, Kevin demontuje zacisk hamulcowy i klocki hamulcowe, łącznie ze wspornikiem zacisku.

W międzyczasie Lars analizuje różne schematy błędów na podstawie różnych zestawów klocków hamulcowych. Zużycie i zeszklenie powodują słaby układ styków elementów. Ponadto niebieskawe przebarwienia i porowata powierzchnia wskazują na ekstremalny stres termiczny. Skutkiem tego są sztywne hamulce lub inne usterki w układzie hamulcowym. Staje się to niebezpieczne, gdy klocki hamulcowe nie przylegają już całkowicie do powierzchni ciernej tarczy hamulcowej, ponieważ zmniejsza to skuteczność hamowania. Większość pojazdów jest wyposażona w czujniki zużycia (proste stykowe czujniki zużycia lub cyfrowe systemy detekcji), które sygnalizują zużycie klocków hamulcowych. Pozwala to w porę wykryć usterkę lub „normalne” zużycie elementów.

Przeciążenie termiczne objawia się również w okładzinach hamulców bębnowych w postaci zeszklenia, odbarwienia, pęknięcia, a nawet rozerwania części. Niezależnie od tego, czy jest to hamulec hydrauliczny czy pneumatyczny: aby zapobiec problemom związanym z układem hamulcowym, należy zapewnić odpowiednie ciśnienie w hamulcach pojazdu.

W następnym kroku dwaj mechanicy zespołu Parts Specialists pokazują, na co należy zwrócić uwagę przy wymianie klocków hamulcowych w hamulcu postojowym. Między innymi nie należy zaniedbywać smarowania części. Należy jednak uważać, aby smar nie wszedł w kontakt z powierzchniami hamującymi. Nowy zacisk hamulcowy jest montowany razem z zestawem naprawczym, zawierającym prowadnice, śruby, tuleje i smar, aby zapewnić sprawne działanie elementów. Ważna wskazówka od zespołu Parts Specialists: czystość jest najważniejsza, ponieważ zanieczyszczenia, które dostaną się do układu hamulcowego lub płynu hamulcowego, mogą spowodować wewnętrzne uszkodzenie tulei lub uszczelek. Konsekwencją może być powtarzające się uszkodzenie zacisku hamulcowego. Inna wskazówka: do sprawdzenia granicy zużycia tarcz hamulcowych pomocny jest miernik zacisku. Aby uzyskać miarodajny wynik, należy użyć specjalnej suwmiarki z końcówkami pomiarowymi. Po całkowitej wymianie układu hamulcowego hamulec ręczny transportera jest zaciskany podczas krótkiego, ale powolnego objazdu wokół placu. Więcej szczegółowych informacji na temat poszczególnych etapów prac można znaleźć w poniższym filmie.

W asortymencie marki DT Spare Parts znajduje się łącznie prawie 5 000 artykułów z grupy produktów „układ hamulcowy”. Poza hamulcami najazdowymi, szczękami hamulcowymi, przewodami hamulcowymi, zaciskami, przewodami i cylinderkami, obejmują one również sprężarki, zbiorniki powietrza i wiele innych części zamiennych. Oferta nie ogranicza się do transporterów, ale obejmuje również produkty do ciężarówek, przyczep, autobusów i innych zastosowań.

W przypadku pytań lub problemów technicznych, dział pomocy Parts Specialists HelpDesk jest dostępny dla wszystkich specjalistów warsztatowych w dowolnym czasie: https://helpdesk.dieseltechnic.com.