Data publikacji: 2018-07-27

Jak warsztaty mogą spełnić wymogi normy Euro 6?

Euro 6, ostatnia norma określająca standardy emisji, weszła w życie we wrześniu 2015 roku, wprowadzając tym samym do warsztatów bardziej skomplikowane technologicznie rozwiązania.

Fotolia_9791044_XL.jpg

Norma gwałtownie narzuciła obniżenie dopuszczalnej ilości pyłu zawieszonego oraz tlenków azotu (NOx) emitowanych przez układy wydechowe pojazdów silnikowych, co doprowadziło do polepszenia jakości powietrza, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach. Co istotne, jeden pojazd ciężarowy wyprodukowany 20 lat temu wytwarza tyle samo spalin, co piętnaście obecnie produkowanych pojazdów tej samej klasy.

Menadżerowie flot przyzwyczajeni do wygody związanej z utrzymaniem ciężarówek i autobusów przy wykorzystaniu własnych, dostępnych na miejscu narzędzi i sprzętu, mogą mieć pewne zastrzeżenia co do zwiększonej liczby zaawansowanych technologicznie rozwiązań stosowanych w pojazdach spełniających wymagania normy Euro 6. Dodatkowa trudność w utrzymaniu i przeglądzie tego typu pojazdów wynika z połączenia systemu wtrysku paliwa common rail z takimi zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin, jak EGR (układ recyrkulacji spalin), DPF (filtr cząstek stałych) oraz SCR (selektywna redukcja katalityczna).

Wielu najpopularniejszych producentów ciężarówek i autobusów, jak Mercedes, DAF, Volvo, Renault, Citaro, Optare i Van Hool wykorzystuje układy paliwa zaprojektowane i wyprodukowane przez  Delphi Technologies. Firma dostarcza dla branży motoryzacyjnej zarówno oryginalne wyposażenie, jak i rozwiązania dedykowane na rynek części zamiennych, włącznie z najnowszymi systemami zgodnymi z normą Euro 6. Dzięki produktom Delphi Technologies przeznaczonym na rynek części zamiennych, warsztaty mają dostęp do narzędzi diagnostycznych na poziomie producenta, oryginalnych części oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzania testów.

Aby spełnić standard emisji spalin Euro 6 dla silników diesla heavy duty (wysoko obciążonych/pojazdów użytkowych), Delphi Technologies rozwinęło technologię Common Rail o wysokim ciśnieniu wtrysku, która umożliwia elastyczne sterowanie zarówno dawką, jak i momentem wtrysku paliwa. Dzięki temu efektywniejsze jest samo wtryśnięcie paliwa, a co za tym idzie lepsze wymieszanie paliwa z powietrzem, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika i przy niskim obciążeniu. Delphi Technologies produkuje sterowniki silnika, które stosowane są we wszystkich układach silnika, z kolei narzędzie diagnostyczne firmy jest wykorzystywane do programowania każdego wtryskiwacza. Dzięki temu można osiągnąć optymalne spalanie oraz odpowiednią ilość emitowanych przez pojazd spalin. Narzędzie diagnostyczne Delphi Technologies jest także używane do sprawdzenia ECU pod kątem prawidłowości działania innych systemów. Mogą one obejmować działanie systemu AdBlue, na przykład w DAF z systemem wtrysku Delphi EUP, lub system monitorowania zamrożenia systemu AdBlue w Volvo z wtryskiwaczami EUI (Electronic Unit Injector). AdBlue jest płynem z 30% zawartością amoniaku/mocznika i jest podstawowym elementem systemu SCR. System SCR działa poprzez redukcję NOx (tlenków azotu) przy użyciu amoniaku (AdBlue) do nieszkodliwych związków, jakim jest czysty azot oraz para wodna. Prawidłowe działanie systemu oczyszczania spalin, w tym i DPF, warunkowane jest prawidłowym i optymalnym działaniem systemu zasilania paliwem. Dlatego też niezbędne jest właściwe serwisowanie i utrzymanie w sprawności systemu paliwowego.

Przykładowe indeksy w Katalogu Online:

DELBEBU5A00000

DELBEBE4D37001

DELBEBE4C00101

DELBEBE4K01001

DELBEBJ1A05001

W miarę jak układy paliwowe autobusów i ciężarówek stają się coraz bardziej złożone, Delphi Technologies wspiera niezależne warsztaty w całej Europie, doradzając w kwestii wyboru części oraz sprzętu diagnostycznego, zgodnych z wymaganiami co najmniej normy Euro 6.