Data publikacji: 2018-07-02

Dostępność dla klienta 24 godziny na dobę

Przynależność do ogólnokrajowej sieci warsztatowej poszerzyła krąg naszych klientów, gdyż duże firmy transportowe oczekują naprawy oczekują naprawy pojazdów na terenie całego kraju – mówi Tomasz Kuźnicki, Dyrektor Zarządzający Lorenc Logistic Polska Sp. z o.o.

Lorenc_glowne.jpg
Lorenc_01.jpg
Lorenc_03.jpg
Lorenc_05.jpg
Lorenc_02.jpg
Lorenc_04.jpg
Lorenc_06.jpg
Jak doszło do powstania serwisu przy firmie transportowej?
Firma Lorenc Logistic została założona w 1992 roku w Czechach. Polski oddział rozpoczął działalność w 2009 roku we Włocławku i zajął się transportem międzynarodowym. Wiele rozwiązań w polskim oddziale dotyczących transportu i spraw warsztatowych zaimplementowaliśmy z Czech. W 2012 r. rozpoczął działalność serwis, który uruchomiliśmy na potrzeby naszej floty, liczącej wówczas 20 ciągników siodłowych z naczepami. Stopniowo rezygnowaliśmy z usług autoryzowanych serwisów, gdyż nasi mechanicy zdobywali wiedzę i nabierali doświadczenia. W naszej flocie, składającej się obecnie z 35 ciągników siodłowych oraz 40 naczep, mamy wyłącznie pojazdy marki Volvo Trucks z naczepami marki Schmitz. Urok Volvo tkwi w prostocie napraw i wytrzymałości pojazdów. Po roku działalności serwisu otworzyliśmy się na rynek zewnętrzny. Obecnie serwisujemy więcej pojazdów klientów zewnętrznych niż naszych i obsługujemy wszystkie marki.

Mamy trzy stanowiska naprawcze i stosujemy dwuzmianowy system pracy – w godzinach 6.00-22.00. Klientom to bardzo odpowiada, gdyż mogą nam zostawić swoje auto po zakończeniu swojej pracy. To jest nasza duża przewaga na rynku, bo niewiele warsztatów pracuje na dwie pełne zmiany. Zatrudniamy ośmiu mechaników, po czterech na każdej zmianie, dwóch doradców serwisowych, mamy też kierownika serwisu, asystentkę i dwóch magazynierów do wydawania i zamawiania części.

Sam skończyłem szkołę ekonomiczną, ale moją pasją jest mechanika. W mojej działalności przydaje się jedno i drugie. Zacząłem od zawodu kierowcy-mechanika. Była frajda z jazdy i z naprawy, bo to były czasy, gdy kierowca musiał coś jeszcze zrobić przy aucie. Teraz codziennie staram się znaleźć czas na wizytę w serwisie, bo sprawia mi to dużo przyjemności.

Gdzie zaopatrujecie się w części zamienne?
W części zamienne zaopatrujemy się w Inter Cars, który po sąsiedzku ma swoją filię. Mamy cztery dostawy w ciągu dnia i jest to świetnie rozwiązane logistyczne. Nikt nie chce gromadzić w warsztacie części zamiennych i zamrażać kapitału, więc współpraca z Inter Cars jest dla nas bardzo korzystna ze względu na krótki czas dostaw. Wielu klientów zwraca uwagę na cenę usługi, ale my zalecamy montowanie części dobrej jakości. Staramy się wypracować kompromis między ceną, a zadowoleniem klienta. Preferujemy części o wysokiej jakości, by zmniejszyć ryzyko ewentualnych awarii na drodze. Na wizerunek firmy pracujemy latami, ale można go szybko stracić, montując części niskiej jakości.

Czasami przyjeżdżają do nas przedstawiciele firm oferujący różne części zamienne, ale ja jestem zwolennikiem współpracy z ograniczoną liczbą dostawców. Jestem zadowolony z obsługi i współpracy z Inter Cars, który podchodzi poważnie i obiektywnie chociażby do zgłaszanych przez nas reklamacji. W wieloseryjnej produkcji zawsze może się to zdarzyć, ale współpracując z Inter Cars wiem, że klientowi mogę natychmiast zaproponować wymianę na drugą część i skierować wadliwy produkt do reklamacji. Reklamacje w Inter Cars są rozpatrywane w krótkim czasie, co jest dla mnie istotne.

Dlaczego przystąpiliście do sieci Q-Service Truck?
Od początku istnienia serwisu rozpoczęliśmy współpracę z Inter Cars i często spotykaliśmy się z opiekunem regionalnym. Od niego dowiedziałem się, że taka sieć funkcjonuje. Po zapoznaniu się z warunkami przystąpiliśmy do Q-Service Truck w 2016 roku. Żeby przystąpić do sieci, trzeba spełnić wymagania systemowe, takie jak posiadanie odpowiedniego zaplecza informatycznego i wyposażenie narzędziowe. To zrozumiałe, gdyż w ramach sieci współpracujemy z klientami innych serwisów sieciowych w przypadku ewentualnych reklamacji czy usuwania usterek na drodze. Przynależność do ogólnokrajowej sieci warsztatowej poszerzyła krąg naszych klientów, gdyż duże firmy transportowe oczekują naprawy pojazdów na terenie całego kraju. Takie możliwości posiada nasza sieć. Zwracamy też uwagę na obsługę klienta. Wdrożyliśmy specjalny program informatyczny, który czuwa nad terminowością napraw. Na dwa tygodnie przed terminem wysyła on mailową informację do klienta, że dany pojazd powinien przyjechać do nas, bo trzeba dokonać obsługi okresowej. Dla naszych stałych klientów system gratisowo kontroluje ponadto inne ważne terminy, np. datę ważności polisy ubezpieczeniowej czy legalizacji tachografu.

Jestem zadowolony z przynależności do sieci, gdyż dzięki temu serwis może się rozwijać. Inter Cars pomógł nam wdrożyć nowe rozwiązania, o których wcześniej nie myśleliśmy. Zasugerowano na przykład zakup drugiego testera diagnostycznego i pozwolono nam go przetestować przez dwa tygodnie. Bardzo to sobie cenię, gdyż dzięki temu mogliśmy sprawdzić, czy nowy tester spełni nasze oczekiwania i będzie rzeczywiście uzupełnieniem tego, który już posiadamy. Wymagam, by każdy mechanik umiał korzystać z testera diagnostycznego, dlatego obsługa urządzenia musi być przyjazna dla użytkownika. Mechanicy nie chcą pracować z testerem zaawansowanym, który jest zbyt skomplikowany w obsłudze. W ramach regionalnego spotkania sieciowego poznałem właścicieli innych serwisów. Było to dobre spotkanie, podczas którego wymieniliśmy się doświadczeniami.

Z jakich szkoleń korzystacie?
Korzystamy ze szkoleń Inter Cars. W przypadku młodszych, mniej doświadczonych mechaników korzystamy z całego pakietu szkoleń, by pracownik uzupełnił swoją wiedzę. Doświadczonych wysyłamy na szkolenia z określonego tematu. Dla mnie ważna jest jakość szkoleń, gdyż ta inwestycja powinna się zwrócić. Po szkoleniach w Inter Cars mechanicy wracają z wiedzą, którą pozyskali i świadomością, że są w stanie przeprowadzić daną naprawę w naszym warsztacie. Pracownicy zdobywają na szkoleniach nie tylko wiedzę, ale także umiejętności praktyczne. Ponieważ tematyka szkoleń odpowiada naszemu bieżącemu zapotrzebowaniu, nie korzystamy ze szkoleń organizowanych przez inne podmioty, gdyż nie ma takiej potrzeby. Z powodu konieczności uzyskania określonych uprawnień, wysyłamy mechaników na szkolenia specjalistyczne do producentów układów hamulcowych, np. Wabco.

Czym się wyróżniacie na lokalnym rynku?
Wykwalifikowani mechanicy to podstawa. Można mieć świetną reklamę, ale to działanie na krótką metę. Po pierwszej wizycie w serwisie klient przekona się, co on reprezentuje. Drugim aspektem jest indywidualne podejście do klienta. Ci, którzy naprawiają u nas samochody regularnie, mają gwarancję mobilnego serwisu 24h, nawet w niedzielę o 12 w nocy. Mamy dyżury w serwisie, odpowiednio wyposażony samochód i wciągu kilku godzin dojeżdżamy do klienta. Jeśli naprawa jest możliwa do wykonania w warunkach parkingowych, robimy to. Wyciągnęliśmy wnioski z obsługi serwisowej w innych warsztatach. Nie sztuką jest naprawić auto, trzeba też pomóc klientowi w nocy i daleko od serwisu. W ten sposób budujemy relacje długoterminowe z naszymi partnerami. Serwis musi mieć fundament, którym są stali klienci. Oni muszą się czuć dobrze z nami i mieć pewność, że jeśli oddadzą nam swoją flotę pod opiekę, to będą obsłużeni terminowo, kompleksowo i z doraźną pomocą przez 24 godziny na dobę.

Kim są wasi klienci?
Skupiamy się na mniejszych przewoźnikach, którym nie opłaca się prowadzenie własnego warsztatu. Drugą grupą klientów są firmy, które nie wykorzystują swoich pojazdów do celów zarobkowych, a trzecią klienci z problemem w drodze.

Jaki zakres usług oferujecie?
W naszym serwisie prowadzimy bardzo szeroki zakres usług. Oferujemy serwisowanie ogumienia, pomiar geometrii pojazdów i naczep, naprawy systemów hamulcowych, diagnostykę komputerową, obsługę klimatyzacji – zakupiliśmy niedawno maszynę na nowy czynnik, a także naprawy blacharsko-lakiernicze. W zeszłym roku za namową naszych klientów, którzy mieli problem z naprawami mniejszych elementów, uruchomiliśmy usługi lakiernicze. W naszym rejonie z usługami blacharsko lakierniczymi jest problem, bo terminy są długie i jakość też nie jest najwyższa. W ramach poszerzania zakresu usług od przyszłego miesiąca uruchamiamy pompowanie kół azotem. Przeprowadzamy też kapitalne naprawy silników i skrzyń biegów. Do naszego serwisu przyjeżdżają pojazdy po okresie gwarancji, a najpopularniejszymi markami są: Mercedes, MAN, DAF, Scania i Renault. Zajmujemy się naprawami pojazdów wszystkich marek, gdyż dzięki temu pozyskujemy szeroki krąg klientów. W przypadku wyjątkowo trudnych napraw kontaktujemy się z zaprzyjaźnionymi serwisami sieciowymi i serwisami autoryzowanymi. Korzystamy też z pomocy szkoleniowców Inter Cars, do których mają dostęp nasi mechanicy po odbytych szkoleniach.

Jakie są perspektywy rozwoju firmy?
Przy ciężkiej pracy i zaangażowaniu całego zespołu nasza firma jest stabilna i nieustannie się rozwija. Rynek nie jest łatwy. Marża spadła w porównaniu z latami ubiegłymi, ale widzę szanse rozwoju, bo klienci chętnie wybierają nasz serwis. W 2016 r. kupiliśmy grunty przy autostradzie koło Brześcia Kujawskiego i tam w przeciągu 5 lat wybudujemy nowy warsztat i lakiernię całopojazdową. Obecna lokalizacja we Włocławku jest tymczasowa.

W jaki sposób zdobywa Pan nowych klientów?
Nie mam nadprzyrodzonych zdolności. Wydaje mi się, że w pozyskiwaniu nowych klientów ważne są dwie zasady, kompetencja personelu i indywidualne, systemowe podejście do klienta. Ważne jest to, co oprócz naprawy klient może od nas otrzymać. Klient, powierzając nam swoje pojazdy, może zająć się swoją pracą, a my zadbamy o jego samochody.

Dane kontaktowe:
Lorenc Logistic Polska Sp. z o.o.
Zielna 14B, 87-800 Włocławek
tel. (54) 426 22 62
www.lorenc-logistic.com.pl