Data publikacji: 2009-06-07
Hybrydy Boscha
Producenci samochodów często afiszują się swoimi pojazdami z napędem hybrydowym, tymczasem komponenty do ich produkcji kupują u dostawców. Jednym z nich jest firma Bosch, która twierdzi, że napęd ten może być szczególnie opłacalny w pojazdach użytkowych, w autobusach, autach dostawczych czy ciężarówkach dystrybucyjnych.
W przypadku napędu hybrydowego polegającego na współdziałaniu silnika z zapłonem iskrowym z silnikiem elektrycznym pojazd emituje o 25% mniej CO2 w porównaniu z napędem wyłącznie spalinowym. W przypadku napędu hybrydowego z udziałem silnika z zapłonem samoczynnym oszczędność ta wynosi 28%. Emisja CO2 przekłada się na zużycie paliwa.
Napęd hybrydowy w Mercedesie- Benz Sprinter, przedstawiony na zdjęciu umieszczonym w galerii:
- silnik spalinowy
- silnik elektryczny
- automatyczna skrzynia biegów
- zbiornik oleju napędowego
- sterownik
- akumulatory
Bosch oferuje producentom samochodów trzy rodzaje napędu hybrydowego.
Micro Hybrids
Micro Hybrids stanowią najtańszą wersję systemów hybrydowych i dzielą się na dwa rodzaje. W koncepcji SES (Smart Electronic Start/Stop System) sterownik silnika przejmuje funkcję sterowania zmodyfikowanym rozrusznikiem, co odbywa się w zależności od życzenia kierowcy oraz w oparciu o dane pochodzące z czujników. Druga koncepcja systemu Micro Hybrids o nazwie SPS (Smart Power System) bazuje na alternatorze z dwoma trybami eksploatacji. W trybie 14 V alternator zasila konwencjonalną, pokładową sieć elektryczną mocą dochodzącą do 3 kW. W trybie 42 V alternator wytwarza energię o mocy dochodzącej do 8 kW i dostarcza prąd do odbiorników dużej mocy. Niewykorzystana energia jest doprowadzania poprzez przetwornik napięcia do sieci pokładowej. Ten wariant systemu Micro Hybrids można połączyć z rekuperacyjnym hamulcem podstawowym, który zamienia część energii hamowania na energię elektryczną i kumuluje ją w baterii o dużej pojemności.
Mild Hybrids
Silnik elektryczny wspomaga okresowo silnik spalinowy, stanowiąc dodatkowe źródło napędu. System ten jest najczęściej wyposażony w silnik elektryczny o mocy 10-25 kW, który spełnia funkcję wspomagającą. Oferuje on dodatkową moc podczas wyprzedzania, tzw. efekt boost.
Strong Hybrids
System ten działa na identycznej zasadzie co Mild Hybrids, jednak moc silnika elektrycznego jest większa - około 50 kW. Generując moment obrotowy dochodzący do 350 Nm wydajniej wspomaga on pracę silnika spalinowego. System oferuje ponadto możliwość pokonywania krótszych tras wyłącznie na silniku elektrycznym. W takiej wersji system wymaga dodatkowego sprzęgła, które w razie potrzeby odłącza od siebie oba źródła napędu. Systemy Strong Hybrids są przeznaczone do pojazdów użytkowych o masie do 12 ton.
Cechą wspólną wszystkich klas systemów hybrydowych jest komunikacja pomiędzy elektronicznymi systemami sterowania oraz ich czujnikami.