Data publikacji: 2009-06-07

Hybrydy Boscha

Producenci samochodów często afiszują się swoimi pojazdami z napędem hybrydowym, tymczasem komponenty do ich produkcji kupują u dostawców. Jednym z nich jest firma Bosch, która twierdzi, że napęd ten może być szczególnie opłacalny w pojazdach użytkowych, w autobusach, autach dostawczych czy ciężarówkach dystrybucyjnych.

Napęd hybrydowy w Mercedesie- Benz Sprinter

W przypadku napędu hybrydowego polegającego na współdziałaniu silnika z zapłonem iskrowym z silnikiem elektrycznym pojazd emituje o 25% mniej CO2 w porównaniu z napędem wyłącznie spalinowym. W przypadku napędu hybrydowego z udziałem silnika z zapłonem samoczynnym oszczędność ta wynosi 28%. Emisja CO2 przekłada się na zużycie paliwa.

Napęd hybrydowy w Mercedesie- Benz Sprinter, przedstawiony na zdjęciu umieszczonym w galerii:

  1. silnik spalinowy
  2. silnik elektryczny
  3. automatyczna skrzynia biegów
  4. zbiornik oleju napędowego
  5. sterownik
  6. akumulatory

Bosch oferuje producentom samochodów trzy rodzaje napędu hybrydowego. 

Micro Hybrids 

Micro Hybrids stanowią najtańszą wersję systemów hybrydowych i dzielą się na dwa rodzaje. W koncepcji SES (Smart Electronic Start/Stop System) sterownik silnika przejmuje funkcję sterowania zmodyfikowanym rozrusznikiem, co odbywa się w zależności od życzenia kierowcy oraz w oparciu o dane pochodzące z czujników. Druga koncepcja systemu Micro Hybrids o nazwie SPS (Smart Power System) bazuje na alternatorze z dwoma trybami eksploatacji. W trybie 14 V alternator zasila konwencjonalną, pokładową sieć elektryczną mocą dochodzącą do 3 kW. W trybie 42 V alternator wytwarza energię o mocy dochodzącej do 8 kW i dostarcza prąd do odbiorników dużej mocy. Niewykorzystana energia jest doprowadzania poprzez przetwornik napięcia do sieci pokładowej. Ten wariant systemu Micro Hybrids można połączyć z rekuperacyjnym hamulcem podstawowym, który zamienia część energii hamowania na energię elektryczną i kumuluje ją w baterii o dużej pojemności. 

Mild Hybrids 

Silnik elektryczny wspomaga okresowo silnik spalinowy, stanowiąc dodatkowe źródło napędu. System ten jest najczęściej wyposażony w silnik elektryczny o mocy 10-25 kW, który spełnia funkcję wspomagającą. Oferuje on dodatkową moc podczas wyprzedzania, tzw. efekt boost. 

Strong Hybrids 

System ten działa na identycznej zasadzie co Mild Hybrids, jednak moc silnika elektrycznego jest większa - około 50 kW. Generując moment obrotowy dochodzący do 350 Nm wydajniej wspomaga on pracę silnika spalinowego. System oferuje ponadto możliwość pokonywania krótszych tras wyłącznie na silniku elektrycznym. W takiej wersji system wymaga dodatkowego sprzęgła, które w razie potrzeby odłącza od siebie oba źródła napędu. Systemy Strong Hybrids są przeznaczone do pojazdów użytkowych o masie do 12 ton. 

Cechą wspólną wszystkich klas systemów hybrydowych jest komunikacja pomiędzy elektronicznymi systemami sterowania oraz ich czujnikami.


Podobne artykuły

Obowiązkowy układ ESP?

Obowiązkowy układ ESP?

Program Bosch Pojazdy Użytkowe

Program Bosch Pojazdy Użytkowe

BOSCH

BOSCH

Bosch, Knorr-Bremse i ZF planują utworzenie spółki joint venture

Bosch, Knorr-Bremse i ZF planują utworzenie spółki joint venture