Data publikacji: 2009-03-25

Tylne zawieszenie w F1

Niektóre samochody Formuły 1, np. Ferrari czy BMW-Sauber, mają ciekawe tylne zawieszenie. 
Zamiast typowych amortyzatorów zastosowano tzw. amortyzatory rotacyjne. 

Sachs-amortyzatory rotacyjne

Drążki zawieszenia koła jezdnego obracają rotorem amortyzatora tłumiącego drgania. Pomysłodawcą i producentem amortyzatorów rotacyjnych jest firma ZF Sachs Race Engineering.

Wyeliminowanie pionowych czy pochylonych, tradycyjnych amortyzatorów obniżyło zawieszenie pojazdu, którego środek ciężkości powinien być umieszczony jak najniżej. Amortyzator rotacyjny kosztuje od 18 do 22 tys. euro, gdy – dla porównania - za amortyzator przedni do F1 trzeba zapłacić ok. 6 tys. euro. Nawiasem mówiąc, przednie amortyzatory są jednorurowe i o stałej charakterystyce (nieregulowane), ale ważą tylko 200 gramów. 

Jak się dowiedzieliśmy w amortyzator rotacyjny będzie wyposażony „zwykły”, seryjny samochód z nadwoziem kombi.