Data publikacji: 2011-02-07

Pompy wspomagania układu kierowniczego

W hydraulicznych układach kierowniczych sercem systemu jest pompa, która tłoczy olej w układzie i generuje ciśnienie niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów układu. Pompa ma również decydujący wpływ na sprawność układu kierowniczego, zużycie energii oraz poziom hałasu. 

pompa wspomagania podwójna
pompa wspomagania łopatkowa
Pompy podwójne i łopatkowe produkuje i regeneruje firma ZF Parts (jedna z marek koncernu ZF). Są one montowane w pojazdach następujących marek: DAF, IVECO, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Volvo.
ZF Parts wytwarza różnego rodzaju pompy. Do najpopularniejszych należą pompy łopatkowe.

W wielu pojazdach stosuje się tzw. pompy podwójne, składające się z pompy łopatkowej oraz pompy zębatej w zespolonej obudowie. Oba mechanizmy napędzane są wspólnym wałkiem, jednakże wytwarzają one odrębne przepływy. Pompa łopatkowa jest elementem hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, natomiast pompa zębata jest elementem układu paliwowego.
W przypadku pojazdów o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub znacznej ilości osi skrętnych stosowane są zespoły pompy łopatkowej lub pompy podwójnej z dodatkową pompą promieniową.Pompy łopatkowe i podwójne zawsze napędzane są przez silnik pojazdu. Jeżeli praca silnika zostaje wstrzymana podczas jazdy, wspomaganie hydrauliczne przestaje działać ze względu na brak napędu, a kierowanie pojazdem jest możliwe wyłącznie przez wykorzystanie siły mięśni kierowcy.

W pewnych przypadkach takie sterowanie mechaniczne może okazać się niemożliwe. W związku z tym istnieje konieczność zastosowania dwóch, niezależnych układów kierowniczych w pojazdach użytkowych o wysokiej obciążalności osi skrętnej lub wyposażonych w większą ilość osi skrętnych. Układy te napędzane są odpowiednio przez pompę łopatkową oraz pompę promieniową. Pompy promieniowe stosowane w pojazdach użytkowych pełnią funkcję awaryjnego systemu wspomagania układu kierowniczego. Obok pompy łopatkowej lub podwójnej, stanowią dodatkowe źródło ciśnienia dla układu. Pompa promieniowa stosowana jest wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, gdy zawodzi główna pompa łopatkowa, aby ciśnienie oleju w układzie kierowniczym nie spadło poniżej poziomu niezbędnego do poprawnej pracy systemu. 

Lokalizacja pompy promieniowej przy skrzyni biegów zapewnia napęd przez ruch pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje w sposób ciągły, nawet bez obciążenia, oraz wtedy, gdy nie jest wykorzystywana. Kierunek pracy pompy jest niezależny od kierunku ruchu pojazdu, dzięki czemu pompa pracuje zarówno podczas jazdy w przód i w tył.