Data publikacji: 2012-04-13

Silnik DAF spełniający Euro 6 konstrukcja, podzespoły

Obok Mercedesa i Scanii od kwietnia 2012 także DAF Trucks przedstawiło silniki spełniające normę Euro 6. Co się zmieniło?

DAF silnik Euro 6

DAF miał ułatwione zadanie, bowiem silnik PACCAR spełniający podobną normę czystości spalin jest produkowany od 2010 r. i stosowany w pojazdach amerykańskich.

Co czwarty pojazd ciężarowy marek Kenworth i Peterbilt, sprzedanych na rynku Stanów Zjednoczonych jest bowiem wyposażony w 6-cylindrowy silnik PACCAR MX o pojemności 12,9 l, spełniający wymagania amerykańskiej normy EPA10, podobnej do Euro 6. 
Produkcja europejskiego silnika PACCAR MX-13 Euro 6 o pojemności 12,9 l ruszy na początku 2013 roku – z linii będą schodzić silniki o mocy maksymalnej 410 KM, 460 KM oraz 510 KM. W porównaniu z obecnie obowiązującą normą emisji spalin Euro 5 norma Euro 6 narzuca zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) o kolejnych 77%, a emisji sadzy – o 66%. Jednak nie są to jedyne wymagania, jakie stawia nowa norma: silniki Euro 6 muszą działać zgodnie z tymi standardami przez co najmniej siedem lat lub 700 tys. km, niezależnie od warunków eksploatacji.

W przyszłości władze lokalne będą prowadzić losowe kontrole mające na celu zapewnienie zgodności pojazdów z wymogami, a nowe systemy diagnostyki pokładowej będą ostrzegać kierowców o ewentualnych odchyleniach od norm. 

Aby spełnić wymagania normy Euro 6, w silniku zastosowano układ zasilania typu common rail i układ recyrkulacji gazów spalinowych połączony z technologią SCR oraz aktywnym filtrem cząstek stałych. 

Konstrukcja silnika, rozwiązania

W silniku zmieniono strukturę bloku na bardziej sztywną i wykonany jest on z żeliwa grafitowego. Przewody wbudowano w blok i głowicę cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzające ciśnienie w układzie wtrysku common rail mają korpus zintegrowany z blokiem silnika. Oznacza to, że może je uruchamiać ten sam wał rozrządu, który steruje zaworami.

Układ wtrysku common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 barów), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Silnik doładowany jest turbosprężarką ze zmienną geometrią (VTG). Jak twierdzi producent, zastosowanie takiej turbosprężarki spowodowało zoptymalizowanie recyrkulacji spalin, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych silnika. 

Nowe rozwiązania DAF Euro 6

Nowością jest pojedynczy pasek wieloklinowy, a także wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym. Obniża to koszty obsług i gwarantuje niezawodność, a także zmniejsza masę pojazdu i zużycie paliwa. Ponadto bardziej pojemna miska olejowa umożliwia wydłużenie okresów międzyobsługowych silników Euro 6 do 150 tys. km. Jest ona wykonana z materiałów kompozytowych, co zmniejsza jej ciężar i tłumi hałas. Dla ułatwienia konserwacji filtr paliwa oraz separator wody zostały połączone w jeden moduł zamontowany bezpośrednio na silniku, a chłodnica oleju połączona z filtrem oleju jest teraz wykonana ze stali nierdzewnej, która zwiększa jej trwałość. Zastosowano również niekonwencjonalne rozwiązanie, znane z silników Euro 5, polegające na zamknięciu wiązek przewodów w obudowie.

Oczyszczanie spalin jest typowe dla silników spełniających normę Euro 6 – recyrkulacja spalin i system selektywnej redukcji katalitycznej SCR wraz z filtrem cząstek stałych. Regeneracja filtra w dużej mierze zależy od zapewnienia właściwej, dość wysokiej temperatury. Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura gazów spalinowych będzie zbyt niska, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji filtra. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Wtryskuje on paliwo do katalizatora oksydacyjnego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła.

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!

Podobne artykuły

Technologia wymiany sprzęgła w nowych rozwiązaniach układu napędowego pojazdów ciężarowych

Technologia wymiany sprzęgła w nowych rozwiązaniach układu napędowego pojazdów ciężarowych

Niewielki element, duży efekt: istotne fakty dotyczące wkładów osuszacza powietrza

Niewielki element, duży efekt: istotne fakty dotyczące wkładów osuszacza powietrza

Urządzenie KTS Truck – uruchomienie nowego modułu Denox krok po kroku

Urządzenie KTS Truck – uruchomienie nowego modułu Denox krok po kroku

TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5

TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5