Data publikacji: 2017-02-22

Udany rok Solarisa

Na konferencji prasowej firmy Solaris Bus&Coach poinformowano, że w 2016 r. spółka zanotowała rekordowo wysokie przychody wynoszące 1,72 miliarda złotych.

14 rok z rzędu Solaris utrzymał w Polsce pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Firma sprzedała 1300 pojazdów (w 2015 roku - 1279 sztuk). Krajowym odbiorcom przekazano 471 autobusów, a na eksport trafiło 829 pojazdów. Największymi zagranicznymi rynkami zbytu są: Niemcy (276 szt.), Izrael (170 szt.), Włochy (90 szt.) i Austria (75 szt.).

Rok 2016 r. był dla firmy wyjątkowy z powodu przyznania prestiżowej nagrody „Bus of The Year”, którą uhonorowano Solarisa Urbino 12 electric. Nigdy wcześniej żaden polski producent autobusów nie otrzymał tego wyróżnienia, które jest ukoronowaniem zaangażowania Solarisa w rozwój napędów ekologicznych. To właśnie Solaris, w 2006 r., jako pierwszy europejski producent zaprezentował seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od 2011 r. oferowane są także autobusy elektryczne.

- Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy.

Z inicjatywy Solarisa powstał klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W jego skład wchodzi jeszcze 9 innych podmiotów zainteresowanych napędem elektrycznym. Wygląda na to, że Solaris mocno będzie się angażował w rozwój tego napędu. W minionym roku na badania i rozwój firma przeznaczyła 145 mln zł. W napędzie elektrycznym Solaris oferuje aż 4 możliwości ładowania baterii: plug-in (ładowanie „z gniazdka”), pantografem (z linii napowietrznej na przystankach), metodą indukcyjną (urządzenia umieszczone pod jezdnią) lub wodorowymi ogniwami paliwowymi. Solaris produkuje też autobusy z szeregowym napędem hybrydowym wykorzystując silniki Cumminsa i napęd elektryczny uznanej firmy BAE.

Na konferencji prasowej poinformowano, że produkowany od 2015 r. nowy Solaris sukcesywnie zastępuje w produkcji model poprzedni, na który wciąż są chętni. W minionym roku do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: Urbino 12 CNG (sprężony gaz ziemny), Urbino 12 Hybrid z napędem hybrydowym oraz autobus w klasie MIDI - Urbino 10,5. W tym roku planuje się premierę przegubowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz Solarisa Trollino.

Solaris rozwija też dział produkcji tramwajów. Od 1 stycznia 2017 działa spółka joint venture Solarisa oraz firmą Stadler pod nazwą Solaris Tram, która w Środzie Wielkopolskiej otworzyła zakład produkcyjny tramwajów. Być może nowa spółka znajdzie uznanie wśród polskich nabywców tramwajów. Tak się bowiem składa, że wszystkie wyprodukowane do tej pory tramwaje Solarisa sprzedawano za granicą.

Na konferencji prasowej podkreślano społeczną odpowiedzialność biznesu w tworzeniu nowych miejsc pracy i dbałości o środowisko naturalne.

- Nieustannie pracujemy nad poprawą naszej efektywności i rentowności z korzyścią nie tylko dla sytuacji naszej firmy i pracowników, ale także polskiej gospodarki. To w Polsce tworzymy w sposób bezpośredni i pośredni blisko 8000 miejsc pracy, a nasza działalność generuje dla systemu gospodarczego naszego kraju wartość dodaną w wysokości ponad miliarda złotych rocznie – powiedziała Solange Olszewska, prezes Zarządu i właścicielka firmy Solaris Bus & Coach S.A .

Nowością w ofercie Solarisa jest możliwość finansowania zakupu autobusów we współpracy z bankami. To oferta skierowana do prywatnych przewoźników. Coraz częściej bowiem przetargi na zakup autobusów podlegają politycznym wpływom.