Data publikacji: 2017-01-18

Scania w konwoju

Po drogach publicznych w Singapurze poruszają się w konwoju 4 zestawy drogowe Scania. Wygląda na to, że idea platooningu zaczyna być realizowana w praktyce.

Pomysłodawcy platooningu twierdzą, że dzięki konwojom można zmniejszyć zużycie paliwa ciężarówek, gdyż jadąc blisko siebie, zmniejszają opór aerodynamiczny.

Scania została ostatnio głównym partnerem europejskiego projektu Companion, który dotyczy wdrożenia techniki zintegrowanych konwojów na drogach. Obecnie inżynierowie firmy pracują nad bezprzewodową komunikacją, aby możliwe było bezpieczne skrócenie dystansu między pojazdami tworzącymi konwój. Scania podjęła współpracę z Ericssonem, liderem rozwiązań dla telekomunikacji, który udostępnił swoją wiedzę w zakresie standardu 5G wraz z oprogramowaniem i usługami, które mogą przyczynić się do rozwoju nowych form transportu.

Testy zintegrowanych konwojów w Singapurze będą przebiegać w dwóch fazach. W pierwszej zostanie zaprojektowana, poddana analizie i dopracowana jazda w konwoju z uwzględnieniem lokalnych warunków. Prace w ramach tego etapu będą prowadzone wspólnie przez firmy Scania i Toyota, równolegle w Szwecji i Japonii. W drugiej fazie wystartują próby w Singapurze, których celem będzie dalszy rozwój zintegrowanych konwojów.

Rząd Singapuru jest żywo zainteresowany rozwojem pojazdów autonomicznych. W kraju testowano już autonomiczne samochody osobowe oraz taksówki, autobusy i inne pojazdy użytkowe. Obecnie dołączają do nich pojazdy ciężarowe. Nowa inicjatywa odpowiada na rosnące potrzeby przewozowe na terytorium Singapuru, gdzie liczba pojazdów zbliża się do 1 miliona, a 12% całkowitej powierzchni tego miasta-państwa zajmują drogi i związana z nimi infrastruktura.