Data publikacji: 2017-02-22

A jednak prąd

Mercedes-Benz Trucks ogłosił, że jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek pierwszy na świecie w pełni elektryczny, ciężki samochód ciężarowy do transportu dystrybucyjnego. Urban eTruck ma DMC 25 t i zasięg do 200 km.

Pojazd w niewielkiej liczbie egzemplarzy trafi najpierw do klientów w Niemczech, a później również w całej Europie. Będzie testowany w realnych warunkach transportowych pod kątem wykorzystywania w trybie zmianowym, czasów ładowania, a także zarządzania mocą akumulatora i określenia rzeczywistego zasięgu. Aby odwzorować różne warunki eksploatacyjne, 18- i 25-tonowe pojazdy otrzymają zabudowę chłodniczą, furgonową, a także skrzynię ładunkową. Pojazdy wraz ze specjalną stacją ładowania, uwzględniającą zwiększone wymagania samochodu ciężarowego, przekazywane są klientom do eksploatacji na okres 12 miesięcy i w tym czasie nadzorowane przez dział jazd próbnych Mercedes-Benz Trucks.

Urban eTruck jest częścią większej ofensywy pojazdów elektrycznych w grupie Daimler Trucks. W roku 2017 do globalnej eksploatacji testowej w małej serii wejdzie również lekka elektryczna ciężarówka Fuso eCanter. Około 150 pojazdów przekazanych zostanie wybranym klientom w Europie, Japonii oraz Stanach Zjednoczonych.

Daimler Trucks zamierza rozwijać napęd elektryczny, gdyż spodziewa się, że koszt akumulatorów zmniejszy się w okresie 1997-2025 aż 2,5-krotnie – z 500 euro/kWh do 200 euro/kWh. Jednocześnie w tym samym czasie ma wzrosnąć gęstość energii dostępnych akumulatorów – z 80 Wh/kg do 200 Wh/kg, co ma zwiększyć zasięg.